Markkinointisuunnitelma Case: Kahvila Seela
Nummela, Yasmin (2023)
Nummela, Yasmin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266537
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona pirkanmaalaiselle kahvilalle Kahvila Seelalle. Tavoitteena oli selvittää miten Kahvila Seela pystyisi lisäämään yrityksen ja brändin näkyvyyttä markkinoinnin avulla. Markkinointikanavina käytetään Facebookia ja Instagramia. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee kolmea teorialukua: nykytilan arviointi, markkinointi ja markkinointiviestintä sekä sisältömarkkinointi. Nämä luvut käsittelevät yrityksen SWOT-analyysiä ja kilpailuetua, markkinointiviestintää ja -kanavia sekä brändiä ja visuaalisuutta. Teoriaosuus on kiteytettynä yhteen teoreettisena viitekehyksenä. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä asiakaskyselynä kahvilan asiakkaille. Markkinointisuunnitelma laadittiin toimeksiantajayritykselle työn teorian ja empiirisen osuuden pohjalta. Tutkimuksessa saatiin selville aktiivisin kohderyhmä ja se, millainen sisältö herättää potentiaalisten asiakkaiden kiinnostusta. Lisäksi selvisi, että toimeksiantajayritys voisi vahvistaa brändiään ja näkyvyyttä aktiivisella visuaalisilla ja informatiivisilla julkaisuilla. Toimeksiantajayritys ja kyselyn vastaajat ovat samaa mieltä kuvaillessaan kahvilan brändiä. Kyselyn avulla selvisi, että vastaajat pitäisi verkkosivuja hyödyllisinä, jossa esimerkiksi toivotut hinnastot voisi olla esillä. Parannusehdotuksena annettiin muun muassa aktiiviseen julkaisemiseen, brändivärien käyttöön ja verkkosivujen laatimiseen.