Osallisuuden tukeminen sijaishuollossa: opas lastensuojeluyksikön työntekijälle ja opiskelijalle
Ervasti, Eppu; Juntunen, Jenna; Viitanen, Minna (2023)
Lataukset:
Ervasti, Eppu
Juntunen, Jenna
Viitanen, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286768
Tiivistelmä
Lasten kanssa työskentelevillä ammattilaisilla on tärkeä rooli lasten ja nuorten osallisuuden ja toimijuuden tukemisessa. Sijoitettu lapsi tarvitsee joustavasti aikuisten yksilöllistä huomiota, aktiivista läsnäoloa ja monialaista ammatillista tukea. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata osallisuutta ja tarkoituksenmukaisia toimintatapoja sekä hyviä käytänteitä lastensuojeluyksikköön sijoitettujen nuorten osallisuuden tukemiseksi yksilöllisesti. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotokseksi valmistui sähköinen opas Yhessä etteenpäin – Osallisuuden tukeminen sijaishuollossa. Oppaan sisältö pohjautui luotettavaksi ja ajantasaiseksi arvioituun tietoperustaan.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi pohjoispohjanmaalainen lastensuojeluyksikkö. Tavoitteena oli, että osallisuuden tukemisen opas olisi lastensuojeluyksikön henkilökunnan ja opiskelijoiden käytössä vahvistamassa osallisuuden huomioimista ohjaus- ja kasvatustyössä. Pitkän aikavälin tavoitteena oli sijoitettujen nuorten itsenäistymisen tukeminen sekä itseohjautuvuuden, toimijuuden ja osallisuuden edistäminen arjessa sijaishuollon aikana ja sen päättymisen jälkeen.
Osallisuuden tukemista tarkasteltiin sosiaalipedagogiikan, positiivisen pedagogiikan ja myönteisen tunnistamisen näkökulmista. Lisäksi kuvattiin osallistavaa kirjaamista ja taidelähtöisiä menetelmiä osallisuuden tukemisen edistäjinä. Valittuamme oppaan aiheeksi osallisuuden tukemisen sijaishuollossa halusimme osaltamme olla muuttamassa käytännön työn painopistettä ongelmalähtöisyydestä kohti myönteistä ajattelutapaa.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi pohjoispohjanmaalainen lastensuojeluyksikkö. Tavoitteena oli, että osallisuuden tukemisen opas olisi lastensuojeluyksikön henkilökunnan ja opiskelijoiden käytössä vahvistamassa osallisuuden huomioimista ohjaus- ja kasvatustyössä. Pitkän aikavälin tavoitteena oli sijoitettujen nuorten itsenäistymisen tukeminen sekä itseohjautuvuuden, toimijuuden ja osallisuuden edistäminen arjessa sijaishuollon aikana ja sen päättymisen jälkeen.
Osallisuuden tukemista tarkasteltiin sosiaalipedagogiikan, positiivisen pedagogiikan ja myönteisen tunnistamisen näkökulmista. Lisäksi kuvattiin osallistavaa kirjaamista ja taidelähtöisiä menetelmiä osallisuuden tukemisen edistäjinä. Valittuamme oppaan aiheeksi osallisuuden tukemisen sijaishuollossa halusimme osaltamme olla muuttamassa käytännön työn painopistettä ongelmalähtöisyydestä kohti myönteistä ajattelutapaa.