Mitä digiä? : Ikääntyneiden digiopastuksen kehittäminen
Laine, Heidi; Rosenberg, Henna (2023)
Laine, Heidi
Rosenberg, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286836
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskiössä on ikääntyneiden digiopastuksen kehittäminen ikääntyneiden omaa ääntä kuunnellen. Työelämäyhteistyökumppanina toimi Vartiokylän seurakunta, joka on osa Itä-Helsingin seurakuntayhtymää. Työmme on osa heidän hankettaan, Ikäihmisten digiosallisuuden edistämisprojektia. Tavoitteena oli lisätä ikääntyneiden digiosaamista ja -osallisuutta kehittämällä ikääntyneille suunnattua digiopastusta. Tarkoituksena oli kehittää seurakunnan digiopastuksiin ikääntyneiden tarpeisiin vastaava Digipolkuni-pohja, joka toimii myös opastajien työkaluna. Lisäksi tuotimme seurakunnan projektityöntekijöiden käyttöön hankkeen jatkumista puoltavan PowerPoint-esityksen.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin tutkittua tietoa, digitaalisuudesta, digiosallisuudesta, ikääntyneiden oppimisesta ja ikääntyneistä digitaalisten palveluiden käyttäjinä. Tuotoksen kehittäminen tapahtui käyttämällä palvelumuotoilua, jonka työskentelytavaksi valittiin yhteiskehittäminen. Kehittäminen tapahtui Matteuksen kirkolla järjestetyissä kahdessa erillisessä yhteiskehittämispajassa, joihin osallistui vapaaehtoisia ikääntyneitä sekä seurakunnan projektityöntekijät.
Opinnäytetyön pääasiallinen tuotos oli digiopastuksiin opastajan työkaluksi luotu ja ikääntyneiden oppimista tukeva neljäaskelmainen Digipolkuni-pohja. Viimeinen askel sisältää opeteltavan asian päätavoitteen ja se asetetaan pohjaan ensimmäisenä. Askelmiin yksi – kolme asetetaan yhdessä opastajan kanssa välitavoitteet, joiden avulla saavutaan neljäs askel eli opeteltava asia. Askelmiin on mahdollisuus kirjoittaa itsenäistä opettelua tukevia muistiinpanoja. Lisäksi loimme opastajille Digipolkuni-pohjan käyttöä tukevan käyttöoppaan. Toinen tuotos, projektityöntekijöiden käyttöön koottu materiaali oli PowerPoint-esityksen muotoon laadittu esitys, joka sisälsi ensimmäisestä yhteiskehittämispajasta tärkeimmät esiinnousseet asiat.
Opinnäytetyönä luotu Digipolkuni-pohja sopii tarkoitukseensa erittäin hyvin. Se toimii digiopastajien työkaluna, tukee ikääntyneiden digiosaamista ja näin lisää heidän digiosallisuuttaan. Digipolkuni-pohja sopii erityisen hyvin tilanteisiin, joissa opeteltavana on jokin täysin uusi asia tai kokonaisuus. Myös kotona tapahtuviin opastuksiin ja erikseen sovittuihin yksityisopastuksiin se on erittäin sopiva. Opinnäytetyössä luotua Digipolkuni-pohjaa voisi saadun palautteen mukaan hyödyntää tulevaisuudessa erilaisissa yhteisissä opastuksissa, joissa kaikki osallistujat opettelevat yhtä asiaa samaan tahtiin.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin tutkittua tietoa, digitaalisuudesta, digiosallisuudesta, ikääntyneiden oppimisesta ja ikääntyneistä digitaalisten palveluiden käyttäjinä. Tuotoksen kehittäminen tapahtui käyttämällä palvelumuotoilua, jonka työskentelytavaksi valittiin yhteiskehittäminen. Kehittäminen tapahtui Matteuksen kirkolla järjestetyissä kahdessa erillisessä yhteiskehittämispajassa, joihin osallistui vapaaehtoisia ikääntyneitä sekä seurakunnan projektityöntekijät.
Opinnäytetyön pääasiallinen tuotos oli digiopastuksiin opastajan työkaluksi luotu ja ikääntyneiden oppimista tukeva neljäaskelmainen Digipolkuni-pohja. Viimeinen askel sisältää opeteltavan asian päätavoitteen ja se asetetaan pohjaan ensimmäisenä. Askelmiin yksi – kolme asetetaan yhdessä opastajan kanssa välitavoitteet, joiden avulla saavutaan neljäs askel eli opeteltava asia. Askelmiin on mahdollisuus kirjoittaa itsenäistä opettelua tukevia muistiinpanoja. Lisäksi loimme opastajille Digipolkuni-pohjan käyttöä tukevan käyttöoppaan. Toinen tuotos, projektityöntekijöiden käyttöön koottu materiaali oli PowerPoint-esityksen muotoon laadittu esitys, joka sisälsi ensimmäisestä yhteiskehittämispajasta tärkeimmät esiinnousseet asiat.
Opinnäytetyönä luotu Digipolkuni-pohja sopii tarkoitukseensa erittäin hyvin. Se toimii digiopastajien työkaluna, tukee ikääntyneiden digiosaamista ja näin lisää heidän digiosallisuuttaan. Digipolkuni-pohja sopii erityisen hyvin tilanteisiin, joissa opeteltavana on jokin täysin uusi asia tai kokonaisuus. Myös kotona tapahtuviin opastuksiin ja erikseen sovittuihin yksityisopastuksiin se on erittäin sopiva. Opinnäytetyössä luotua Digipolkuni-pohjaa voisi saadun palautteen mukaan hyödyntää tulevaisuudessa erilaisissa yhteisissä opastuksissa, joissa kaikki osallistujat opettelevat yhtä asiaa samaan tahtiin.