Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Harhaanjohtavat ympäristöväitteet markkinoinnissa

Väkeväinen, Aatu (2023)

 
Avaa tiedosto
Väkeväinen_Aatu.pdf (12.96Mt)
Lataukset: 


Väkeväinen, Aatu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286883
Tiivistelmä
Suomessa toimii lähes 1800 elintarvikealan yritystä, ja elintarvikeala on Suomen neljänneksi suurin teollisuuden ala. Yritykset pitävät ilmastonmuutosta suurimpana vastuullisuuden painopisteenä ja se on nähtävissä ympäristöargumenttien lisääntyneellä käytöllä markkinoinnissa. Yritysten ympäristöväitteisiin on kuitenkin puututtu yhä enenevissä määrin Suomessa.

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa elintarvikealan pk-yritysten markkinoinnin ja pakkaussuunnittelun ammattilaisia ympäristömarkkinoinnissa. Tavoitteena oli tuoda selkeästi ja kattavasti tietoa ympäristömarkkinoinnista, ympäristöväitteiden käytöstä ja vastuullisuudesta. Ympäristöväitteiden käyttö markkinoinnissa on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina ja nämä väitteet voivat johtaa kuluttajia harhaan tahattomasti tai tahallisesti. Väitteitä esiintyy niin tuotteiden mainoksissa kuin pakkauksissa. Teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa elintarvikealasta Suomessa, yritysvastuusta ja ympäristömarkkinoinnin oikeudellisista päätöksistä. Lähdeaineisto koostui kirjallisuudesta, verkkolähteistä ja oikeudellisista päätöksistä.

Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena muodostui opas elintarvikealan pk-yrityksille ympäristömarkkinointiin. Oppaan tarkoituksena oli tuoda tietoa ympäristömarkkinoinnista ja -väitteistä ja vastuullisuudesta selkeästi ja mahdollisimman havainnollistavasti. Opas sisältää teorian lisäksi esimerkkejä harhaanjohtavista ympäristöväitteistä ja se suunniteltiin soveltuvan kokeneiden markkinoinnin ammattilaisten lisäksi myös aloittelijoille. Opas suunniteltiin ja toteutettiin Adobe InDesign -taitto-ohjelmalla.

Opinnäytetyön johtopäätöksissä todettiin se, että vaikka ympäristöväite olisi esitetty selkeästi, se ei takaa, että väite pitäisi paikkansa. Todettiin myös, että vaikka kuluttaja-asiamiehen päätöksissä ei harhaanjohtavien ympäristöväitteiden käyttö näytä kasvaneen, se ei takaa, etteikö harhaanjohtavia väitteitä silti esiintyisi markkinoinnissa paljon.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste