Myyntiprosessin kehittäminen: konsultointiyrityksen X myyntiprosessi
Altintop, Okan (2023)
Altintop, Okan
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286938
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää myyntiprosessi IT-alan konsultointiyritykselle. Kohdeyritys on perustettu vuonna 2017. Yritys tarjoaa projektinjohto- ja konsultointipalveluita keskisuurille ja suurille yrityksille. Yrityksen tavoite on laajentaa liiketoimintaansa, joten myyntiprosessi tuli kehittää yrityksen vision ja strategisten tavoitteiden mukaiseksi.
Tiedonkeruumenetelmät, joita opinnäytetyössä hyödynnettiin, olivat haastattelu- ja havainnointimenetelmät. Tietoa kerättiin monista muista eri tietolähteistä, kuten esimerkiksi kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Yrityksen omistajaa haastateltiin kahdessa eri vaiheessa. Ensimmäisen haastattelun kautta kerättiin tietoa yrityksen myynnin nykytilasta ja toisen haastattelun kautta yrityksen tulevaisuuden näkymistä.
Haastatteluista kerätyn tiedon avulla saatiin selkeä kuva siitä, miten ja millainen myyntiprosessi yritykselle tulisi kehittää. Yrityksen strategisten tavoitteiden mukaisesti tuli kehittää kansainvälisesti toimiva prosessi. Uusi myyntiprosessi sisältää itse myyntiprosessin vaiheet, myyntiä tukevat työkalut, strategisen myynnin johtamisen ja struktuurin myynnin mittaamiseen ja seurantaan.
Kehitetyn myyntiprosessin käyttöönotto on mahdollista kohdeyritykselle. Myyntiprosessi on kuitenkin suunniteltu ja kehitetty tukemaan ainoastaan kohdeyrityksen liiketoimintaa. Tämä tarkoittaa sitä, että myyntiprosessi ei ole välttämättä sopiva muille yrityksille. Uusi myyntiprosessi mahdollistaa yritykselle myynnin aktivoinnin ja suuntaamisen juuri yrityksen kohderyhmään kuuluville potentiaalisille asiakkaille.
Tiedonkeruumenetelmät, joita opinnäytetyössä hyödynnettiin, olivat haastattelu- ja havainnointimenetelmät. Tietoa kerättiin monista muista eri tietolähteistä, kuten esimerkiksi kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Yrityksen omistajaa haastateltiin kahdessa eri vaiheessa. Ensimmäisen haastattelun kautta kerättiin tietoa yrityksen myynnin nykytilasta ja toisen haastattelun kautta yrityksen tulevaisuuden näkymistä.
Haastatteluista kerätyn tiedon avulla saatiin selkeä kuva siitä, miten ja millainen myyntiprosessi yritykselle tulisi kehittää. Yrityksen strategisten tavoitteiden mukaisesti tuli kehittää kansainvälisesti toimiva prosessi. Uusi myyntiprosessi sisältää itse myyntiprosessin vaiheet, myyntiä tukevat työkalut, strategisen myynnin johtamisen ja struktuurin myynnin mittaamiseen ja seurantaan.
Kehitetyn myyntiprosessin käyttöönotto on mahdollista kohdeyritykselle. Myyntiprosessi on kuitenkin suunniteltu ja kehitetty tukemaan ainoastaan kohdeyrityksen liiketoimintaa. Tämä tarkoittaa sitä, että myyntiprosessi ei ole välttämättä sopiva muille yrityksille. Uusi myyntiprosessi mahdollistaa yritykselle myynnin aktivoinnin ja suuntaamisen juuri yrityksen kohderyhmään kuuluville potentiaalisille asiakkaille.