Täyssähköautomerkin lanseeraus merkkikorjaamoon
Fong, Jacky (2023)
Fong, Jacky
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304296958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304296958
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lanseerata uusi täyssähköautomerkki Delta Auto Oy:n Konalan-toimipisteelle. Opinnäytetyön valmistumisen jälkeen työn tilaajalla on korjaamohenkilöstö koulutettuna ja uusi täyssähköautomerkki lanseerattuna merkkikorjaamoon. Lanseerauksen jälkeen korjaamolla on valmiudet uuden täyssähköautomerkin autojen huoltamiseen.
Työn alussa tarkastellaan Suomen ja Norjan täyssähköautokannan kehitystä ja niiden vaikutusta korjaamoiden ansaintaan sekä toimintaan. Tämän avulla voidaan ennustaa Suomen tulevaisuuden näkymiä. Täyssähköautot tuovat korjaamoille tulevaisuudessa uudenlaisia haasteita.
Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin merkkikorjaamon henkilöstön valmiuksia ja tarpeita ennen muutosta. Työn tutkimusstrategia oli tapaustutkimus. Tutkimusaineistoa analysoitiin käyttäen SWOT-analyysiä. Työssä käsitellään myös muutosjohtamisen teoriaa, koska se on tärkeä osa muutoksen läpivientiä. Muutosjohtamisen teoriaa avuksi käyttäen korjaamohenkilöstöä sitoutettiin tulevaan muutokseen.
Työn lopussa keskitytään tarkastelemaan korjaamohenkilöstön teemahaastatteluissa ilmenneitä huomioita ja haasteita. Näihin tartuttiin suunnittelemalla henkilöstölle tukevaa teknistä koulutusta ennen uuden täyssähköautomerkin lanseerausta merkkikorjaamoon. Suunniteltu koulutus myös toteutettiin korjaamonhenkilöstölle. Koulutuksen jälkeen henkilöstöllä oli vaaditut tiedot ja taidot lanseerausta varten.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja lanseeraus suoritettiin
Työn alussa tarkastellaan Suomen ja Norjan täyssähköautokannan kehitystä ja niiden vaikutusta korjaamoiden ansaintaan sekä toimintaan. Tämän avulla voidaan ennustaa Suomen tulevaisuuden näkymiä. Täyssähköautot tuovat korjaamoille tulevaisuudessa uudenlaisia haasteita.
Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin merkkikorjaamon henkilöstön valmiuksia ja tarpeita ennen muutosta. Työn tutkimusstrategia oli tapaustutkimus. Tutkimusaineistoa analysoitiin käyttäen SWOT-analyysiä. Työssä käsitellään myös muutosjohtamisen teoriaa, koska se on tärkeä osa muutoksen läpivientiä. Muutosjohtamisen teoriaa avuksi käyttäen korjaamohenkilöstöä sitoutettiin tulevaan muutokseen.
Työn lopussa keskitytään tarkastelemaan korjaamohenkilöstön teemahaastatteluissa ilmenneitä huomioita ja haasteita. Näihin tartuttiin suunnittelemalla henkilöstölle tukevaa teknistä koulutusta ennen uuden täyssähköautomerkin lanseerausta merkkikorjaamoon. Suunniteltu koulutus myös toteutettiin korjaamonhenkilöstölle. Koulutuksen jälkeen henkilöstöllä oli vaaditut tiedot ja taidot lanseerausta varten.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja lanseeraus suoritettiin