Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kehotietoisuus laulajan työskentelyn tukena : psykofyysinen lähestymistapa reittinä luovuuteen ja läsnäoloon.

Lammi, Hanna (2014)

Avaa tiedosto
Hanna_Lammi.pdf (10.28Mt)
Lataukset: 


Lammi, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312862
Tiivistelmä
Mitä tarkoittaa kehotietoinen lähestymistapa laulamiseen? Miten kehon ja mielen yhteyden huomioiminen vaikuttaa laulajan työhön? Tutkin opinnäytetyössäni laulamisen psykofyysisyyttä kolmen kehometodin: Alexander-tekniikan, Feldenkrais-metodin ja kehomielityöskentelyn kautta. Sivuan myös kysymystä, miten kehotietoista lähestymistapaa voi soveltaa laulunopetukseen. Taustalla on oma työni laulajana ja laulupedagogina sekä 10 vuoden kokemukseni kehotietoisuutta kehittävien metodien höydyllisyydestä laulajalle. En pyri luomaan uutta laulu- tai opetusmetodia, vaan etsin täydentäviä tapoja laulajan työskentelyn tueksi.

Laulutaidon kehittämisessä tulisi ottaa huomioon psykofyysinen kokonaisuutemme - laulajan keho ja mieli. Laulajan ilmaisukyvyn ja luovuuden kehittymisen kannalta on ratkaisevan tärkeää, millaisella asenteella optimaalista lauluasentoa ja sopivaa hengitystä kehitetään. Oletetaanko asennon olevan vain lihastason kysymys, joka voidaan korjata opettelemalla ”hyvä ryhti”? Nähdäänkö lauluhengityksen opettelun olevan vain teknis-mekaanista harjoittelua? Vai huomioidaanko prosessissa se, miten keho ja mieli vaikuttavat toisiinsa? Työssäni tutkin laulajan asennon ja hengityksen kehittämistä kehotietoisen lähestymistavan kautta sekä pohdin vapautumiseen, omaan ääneen ja ilmaisuun liittyviä teemoja. Käytän heuristista tutkimusotetta ja reflektoin omaa työtäni. Lähdekirjallisuuden kautta pyrin löytämään selityksiä kokemilleni ilmiöille ja perusteluja kehotietoisen lähestymistavan tärkeydelle. Opinnäytetyöni taiteellinen osio oli ”Waiting Life” -konsertti, jonka toteutin keväällä 2014. Peilaan kirjallisessa työssä myös konserttiprosessia ja sen kautta esille nousseita teemoja.

Etsin mainitsemistani kehometodeista yhdistäviä tekijöitä selvittääkseni, mistä elementeistä kehotietoinen lähestymistapa muodostuu. Yhdistäviksi tekijöiksi olen nimennyt kehotietoisuuden lisäksi kehon kuuntelun opettelun, kehon tunneyhteyden hahmottamisen sekä kokonaisvaltaisuuden ajatuksen. Näiden ohella yhdistäviä elementtejä ovat vapautuminen päämäärähakuisuudesta, kehon itseohjautuvuuden huomioiminen ja omien tottumusten kanssa työskentely. Kun nämä ajatusmallit integroidaan syvällisesti laulajan työskentelyyn, ne tukevat äänen ja kehon vapautumista, kehittävät itsetuntemusta sekä ilmaisu- ja esiintymistaitoja, herättävät luovaan työskentelyyn ja voivat helpottaa esiintymisjännitystä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste