Liiketoimintasuunnitelma ja markkinatutkimus kehittyvälle leipomoalan yritykselle
Toivanen, Aliisa (2023)
Toivanen, Aliisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304307012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304307012
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittyvän leipomoyrityksen liiketoimintasuunnitelma, jonka toteutuksessa oli toiminnallisen opinnäytetyön piirteitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli avata liiketoimintasuunnitelman aihealueita, kuten liikeidean kuvaus, arvot, visio ja missio, yritysmuoto, asiakkaat, kilpailu, markkinointi, SWOT-analyysi sekä riskien hallinta. Opinnäytetyössä toteutettiin myös markkinatutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää uuden leipomoyrityksen kysyntää, sekä saada käsitystä ihmisten ostopäätösprosessista sekä ostokäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi opinnäytetyö käsitteli elintarviketeollisuutta ja leipomoalaa sekä yrittäjyyttä yleisesti sekä sen valmiuksia.
Tutkimuksen keinoina käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Yrityksen markkinoiden selvittämisessä hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, kun taas liiketoimintasuunnitelman laatimiseen kvalitatiivinen tutkimusote oli täsmällisempi. Opinnäytetyön piirteisiin soveltui myös hyvin kehittämispainotteinen lähestymistapa.
Tämän opinnäytetyön tuloksia eli liiketoimintasuunnitelmaa sekä markkinatutkimusta tullaan hyödyntämään pohjana leipomoyrityksen kehittämisessä. Henkilöasiakkaille suunnatun kyselyn otanta ja vastausten määrä oli suhteellisen suuri, joten sen tuottamia tuloksia tullaan hyödyntämään ja ottamaan huomioon yrityksen toiminnassa. Kyselyn mukaan uudelle leipomoyritykselle olisi kysyntää Meri-Lapissa, ja se tulisi tarjoamaan vaihtelua olemassa olevalle tarjonnalle. Vastaajat kaipasivat vaivatonta ja helppoa asiointia, sekä yrityksen tarjoama uutuustuote, hapanjuureen leivottu artesaanileipä tulisi todennäköisesti saamaan lämpimän vastaanoton Meri-Lapissa. Kokonaisuudessaan opinnäytetyön tulos on kattava ja luotettava ohjenuora, johon yritys voi toimintansa perustaa ja tarpeen tullen päivittää aikaan sopivaksi.
Tutkimuksen keinoina käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Yrityksen markkinoiden selvittämisessä hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, kun taas liiketoimintasuunnitelman laatimiseen kvalitatiivinen tutkimusote oli täsmällisempi. Opinnäytetyön piirteisiin soveltui myös hyvin kehittämispainotteinen lähestymistapa.
Tämän opinnäytetyön tuloksia eli liiketoimintasuunnitelmaa sekä markkinatutkimusta tullaan hyödyntämään pohjana leipomoyrityksen kehittämisessä. Henkilöasiakkaille suunnatun kyselyn otanta ja vastausten määrä oli suhteellisen suuri, joten sen tuottamia tuloksia tullaan hyödyntämään ja ottamaan huomioon yrityksen toiminnassa. Kyselyn mukaan uudelle leipomoyritykselle olisi kysyntää Meri-Lapissa, ja se tulisi tarjoamaan vaihtelua olemassa olevalle tarjonnalle. Vastaajat kaipasivat vaivatonta ja helppoa asiointia, sekä yrityksen tarjoama uutuustuote, hapanjuureen leivottu artesaanileipä tulisi todennäköisesti saamaan lämpimän vastaanoton Meri-Lapissa. Kokonaisuudessaan opinnäytetyön tulos on kattava ja luotettava ohjenuora, johon yritys voi toimintansa perustaa ja tarpeen tullen päivittää aikaan sopivaksi.