Brändimarkkinointi pelien kautta
Meckelburg, Ville (2023)
Meckelburg, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027101
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia ja analysoida pelien kautta tapahtuvaa brändimarkkinointia, ja miksi sitä tehdään. Työn aihe syntyi tarpeesta, joka ilmeni kyseisestä aiheesta ollessa vain vähän ja hajanaisesti tietoa. Tavoitteena oli luoda kokonaisuus pelien kautta tapahtuvasta brändimarkkinoinnista, jota pystyy aiheesta kiinnostunut hyödyntämään omaan tarpeeseensa. Samalla löytäen keskeiset ja olennaiset piirteet aiheen ympäriltä.
Tavoite opinnäytetyössä saavutettiin laadullisen työpöytätutkimuksen kautta. Tutkimus rakennettiin tieto-pohjasta, joka rakentui täysin sekundääriseen tietoon nojaten. Tieto kerättiin tutkimuksista, kirjallisuudesta ja internet-julkaisuista. Tutkimuksessa itsessään analysoitiin pelien kautta tapahtuvaa brändimarkkinointia kolmen toisistaan erilaisen havainnollistavan esimerkin kautta. Esimerkkien kautta tavoitteena oli tunnistaa monipuolisesti keskeisiä tekijöitä brändimarkkinoinnille pelien kautta.
Tuloksena tutkimukselle tunnistettiin brändimarkkinoinnin keskeisiksi tekijöiksi: mielenkiintoiset mekaniikat, visuaalinen ja sisällöllinen mukautuvuus, kokemuksen jakaminen, transmediaalisuus sekä monipuolinen kohderyhmien tavoitettavuus. Nämä tekijät osoittautuivat toistuviksi ja olennaisiksi tutkimuksessa tehdyissä havainnoissa. Niitä käyttämällä ja ne ymmärtämällä oikein, voi tehdä onnistuneita ratkaisuja tämän markkinoinnin kautta.
Tavoite opinnäytetyössä saavutettiin laadullisen työpöytätutkimuksen kautta. Tutkimus rakennettiin tieto-pohjasta, joka rakentui täysin sekundääriseen tietoon nojaten. Tieto kerättiin tutkimuksista, kirjallisuudesta ja internet-julkaisuista. Tutkimuksessa itsessään analysoitiin pelien kautta tapahtuvaa brändimarkkinointia kolmen toisistaan erilaisen havainnollistavan esimerkin kautta. Esimerkkien kautta tavoitteena oli tunnistaa monipuolisesti keskeisiä tekijöitä brändimarkkinoinnille pelien kautta.
Tuloksena tutkimukselle tunnistettiin brändimarkkinoinnin keskeisiksi tekijöiksi: mielenkiintoiset mekaniikat, visuaalinen ja sisällöllinen mukautuvuus, kokemuksen jakaminen, transmediaalisuus sekä monipuolinen kohderyhmien tavoitettavuus. Nämä tekijät osoittautuivat toistuviksi ja olennaisiksi tutkimuksessa tehdyissä havainnoissa. Niitä käyttämällä ja ne ymmärtämällä oikein, voi tehdä onnistuneita ratkaisuja tämän markkinoinnin kautta.
