Virtuaaliympäristöjen rakentaminen ja optimointi virtuaalituotantoja varten
Hyvämäki, Kare (2023)
Hyvämäki, Kare
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027079
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ovat viime vuosina suuresti suosiotaan nostaneet virtuaalituotannot, ja se pyrkii tarjoamaan tarvittavan tietopohjan digitaalisten ympäristöjen rakentamisesta sekä optimoinnista virtuaalituotantoja varten. Tämän työn aihekokonaisuuksia sovelletaan toiminnallisessa osuudessa, jossa kirjoittaja rakentaa virtuaalituotantojen tarpeita vastaavan virtuaalisen ympäristön. Opinnäytetyössä mainittuja optimointikeinoja käytetään kyseisessä virtuaaliympäristössä tavoitteena vertailla niiden vaikutuksia projektissa käytetyn pelimoottorin Unreal Enginen suorituskykyyn.
Aineiston keräämisprosessin aikana käytännön esimerkkien sekä ohjeistojen löytäminen osoittautui haasteelliseksi. Opinnäytetyön aineisto koostuu pääsääntöisesti Epic Gamesin pelimoottorin Unreal Enginen virallisesta dokumentaatiosta sekä laajasta määrästä erilaisten yhteisöjen, ammattilaisten ja harrastajien jakamaa tietoa.
Johtopäätöksenä virtuaalituotannot ovat nopeasti kehittyvä ala, joka vaatii jatkuvaa oppimista sekä osaamisen päivittämistä. Opinnäytetyön aiheiden syvempi ymmärtäminen edellyttää laajaa tietopohjaa 3D grafiikasta, pelimoottoreista sekä elokuvausmenetelmistä. Virtuaaliympäristöjen rakentamiseen ja optimoimiseen on käytettävissä monia keinoja, joiden valitseminen perustuu aina tuotannon tarpeisiin.
Opinnäytetyö antaa kattavan katsauksen uuteen alaan ja toimii oppaana virtuaalituotannoista sekä pelimoottoreista kiinnostuneille. Työ sisältää hyödyllistä tietoa niin vasta-alkajille kuin aiheeseen tutustuneillekin.
Aineiston keräämisprosessin aikana käytännön esimerkkien sekä ohjeistojen löytäminen osoittautui haasteelliseksi. Opinnäytetyön aineisto koostuu pääsääntöisesti Epic Gamesin pelimoottorin Unreal Enginen virallisesta dokumentaatiosta sekä laajasta määrästä erilaisten yhteisöjen, ammattilaisten ja harrastajien jakamaa tietoa.
Johtopäätöksenä virtuaalituotannot ovat nopeasti kehittyvä ala, joka vaatii jatkuvaa oppimista sekä osaamisen päivittämistä. Opinnäytetyön aiheiden syvempi ymmärtäminen edellyttää laajaa tietopohjaa 3D grafiikasta, pelimoottoreista sekä elokuvausmenetelmistä. Virtuaaliympäristöjen rakentamiseen ja optimoimiseen on käytettävissä monia keinoja, joiden valitseminen perustuu aina tuotannon tarpeisiin.
Opinnäytetyö antaa kattavan katsauksen uuteen alaan ja toimii oppaana virtuaalituotannoista sekä pelimoottoreista kiinnostuneille. Työ sisältää hyödyllistä tietoa niin vasta-alkajille kuin aiheeseen tutustuneillekin.