Liiketoiminnallinen vaatimusmäärittely ja arkkitehtuuri frisbeegolf mobiilisovellukselle
Hammarberg, Sami (2023)
Hammarberg, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037285
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on pureutua frisbeegolf sovellukseen ja sen kehittämiseen. Tarkoituksena on kuvata ja sen avulla tehtävää liiketoimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä ja haasteita. Osana opinnäytetyötä tehdään vertailuanalyysiä yrityksemme frisbeegolf sovelluksesta markkinoilla laajassa käytössä oleviin muihin vastaavan tyyppisiin sovelluksiin. Tavoitteena on listata sovelluksien ominaisuuksia, nostaa esille samankaltaisuuksia, eroavaisuuksia ja muita mielenkiintoisia löydöksiä.
Mobiilisovellusliiketoiminta on nykypäivänä tärkeä osa monen yrityksen liiketoimintaa. Lähes jokainen tuntee jo lukuisia sovelluksia, joilla tehdään merkittävää liiketoimintaa. Myös aloitteleville yrittäjille tarjoutuu mahdollisuus luoda menestyvä sovellus, joka tarjoaa lisäarvoa käyttäjilleen sekä luo yritykselle kannattavaa liiketoimintaa. Mobiilisovellus liiketoiminnan menestyksen avaimet ovat laadukkaan sovelluksen kehittäminen, markkinointi ja ansaintamalli.
Frisbeegolfin nopean kasvun vuoksi on lajin ympärille alkanut viimeisten vuosien aikana nousemaan yhä enemmän erilaista liiketoimintaa. Mukaan on tullut paljon uusia frisbeekiekkojen ja muiden oheistuotteiden valmistajia. Tämän vuoksi myös frisbeekiekkojen kaupankäynti on siirtynyt erikoisliikkeistä ja verkkokaupoista myös tavallisten supermarkettien hyllyille. Lajin räjähdysmäinen kasvu avaakin väistämättä mahdollisuuksia kannattavan liiketoiminnan luomiselle. Frisbeegolfin harrastajamäärät ovat kasvaneet nopeasti, ja monet uudet frisbeegolfkentät ovat avanneet ovensa ympäri maailmaa vastaamaan kasvavaan kysyntään. Tämä tarkoittaa, että frisbeegolfilla on potentiaalia kasvaa ja kehittyä entistäkin suositummaksi liiketoiminta markkinaksi. Frisbeegolfin suosion kasvu nopeasti viime vuosina on luonut tilaa ja mahdollisuuksia uusille innovaatioille ja globaalin kasvavan liiketoiminnan pyörittämiselle.
Vertailuanalyysi vahvisti mielikuvaani siitä, että sovelluksemme on sisällöltään ja käyttökoke- mukseltaan jo nyt tarpeeksi hyvä siihen, että voimme kasvattaa meidän liiketoimintaamme. Sovelluksen laatu ja ominaisuudet ovat tarpeeksi hyviä, jotta ihmiset ovat valmiita siitä maksamaan. Olemme päässeet jo hyvin alkuun Suomen markkinassa, mutta seuraava askel onkin saada jalansijaa myös Suomen ulkopuolelta.
Opinnäytetyön teon aikana on myös noussut paljon ideoita markkinoinnin ja yhteistyön kasvattamiseen. Olemme saaneet tästä myös paljon uusia kehitysideoita ja myös jatkokehitysideoita. Lisäksi esiin on noussut uusia markkinointitoimenpiteitä, joilla voidaan erottautua markkinassa vieläkin paremmin.
Mobiilisovellusliiketoiminta on nykypäivänä tärkeä osa monen yrityksen liiketoimintaa. Lähes jokainen tuntee jo lukuisia sovelluksia, joilla tehdään merkittävää liiketoimintaa. Myös aloitteleville yrittäjille tarjoutuu mahdollisuus luoda menestyvä sovellus, joka tarjoaa lisäarvoa käyttäjilleen sekä luo yritykselle kannattavaa liiketoimintaa. Mobiilisovellus liiketoiminnan menestyksen avaimet ovat laadukkaan sovelluksen kehittäminen, markkinointi ja ansaintamalli.
Frisbeegolfin nopean kasvun vuoksi on lajin ympärille alkanut viimeisten vuosien aikana nousemaan yhä enemmän erilaista liiketoimintaa. Mukaan on tullut paljon uusia frisbeekiekkojen ja muiden oheistuotteiden valmistajia. Tämän vuoksi myös frisbeekiekkojen kaupankäynti on siirtynyt erikoisliikkeistä ja verkkokaupoista myös tavallisten supermarkettien hyllyille. Lajin räjähdysmäinen kasvu avaakin väistämättä mahdollisuuksia kannattavan liiketoiminnan luomiselle. Frisbeegolfin harrastajamäärät ovat kasvaneet nopeasti, ja monet uudet frisbeegolfkentät ovat avanneet ovensa ympäri maailmaa vastaamaan kasvavaan kysyntään. Tämä tarkoittaa, että frisbeegolfilla on potentiaalia kasvaa ja kehittyä entistäkin suositummaksi liiketoiminta markkinaksi. Frisbeegolfin suosion kasvu nopeasti viime vuosina on luonut tilaa ja mahdollisuuksia uusille innovaatioille ja globaalin kasvavan liiketoiminnan pyörittämiselle.
Vertailuanalyysi vahvisti mielikuvaani siitä, että sovelluksemme on sisällöltään ja käyttökoke- mukseltaan jo nyt tarpeeksi hyvä siihen, että voimme kasvattaa meidän liiketoimintaamme. Sovelluksen laatu ja ominaisuudet ovat tarpeeksi hyviä, jotta ihmiset ovat valmiita siitä maksamaan. Olemme päässeet jo hyvin alkuun Suomen markkinassa, mutta seuraava askel onkin saada jalansijaa myös Suomen ulkopuolelta.
Opinnäytetyön teon aikana on myös noussut paljon ideoita markkinoinnin ja yhteistyön kasvattamiseen. Olemme saaneet tästä myös paljon uusia kehitysideoita ja myös jatkokehitysideoita. Lisäksi esiin on noussut uusia markkinointitoimenpiteitä, joilla voidaan erottautua markkinassa vieläkin paremmin.