Lisätyn todellisuuden mahdollisuudet asukasmyynnin näkökulmasta
Eskola, Patrik (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027174
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia ja kartoittaa tämänhetkisiä lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia rakennusalan ympärillä. Työssä selvitettiin keskeisimpiä tapoja hyödyntää lisätyn todellisuuden tuomia uusia tapoja luoda visuaalisesti rikkaampia kokemuksia sekä yrityksen että asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyön keskiössä on rakennusalan yritys Arkta Reponen Oy, joka toimi projektissa toimeksiantajana. Työ toimii kokonaisuudessaan hahmotelmana, jonka avulla Arkta Reponen saa selkeämmän kuvan siitä, miten mahdollisen palvelun hankkimista tulisi lähteä selvittämään.
Alussa käsiteltiin lisättyä todellisuutta yleisesti, jonka jälkeen syvennyttiin edellä mainitun mahdollisuuksiin nimenomaan rakennusalalla. Lisäksi kartoitettiin muutamia yrityksiä, joilla on ollut käytössä jonkinlaista lisättyä todellisuutta asukasmyynnissä.
Opinnäytetyön avulla selvitettiin, mitä toimenpiteitä yritykseltä vaaditaan lisätyn todellisuuden palveluiden käyttöönotossa. Lisäksi opinnäytetyössä käytiin lyhyesti virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia haastattelun muodossa, sillä se on vahvasti käytössä asukasmyynnissä, varsinkin kiinteistövälittäjillä.
Aihetta lähestyttiin yritysten verkkosivujen tarjoaman informaation, nettiartikkeleiden, videoiden sekä henkilökohtaisten tietojen ja kokemuksen avulla. Lähteinä toimivat myös haastattelut kyseisen teknologian tutkijaryhmältä, ohjelmistoyritykseltä sekä rakennusliikkeiltä, joilla on joko lisättyä todellisuutta tai muuta vastaavaa teknologiaa käytössä.
Avainsanat: lisätty todellisuus, virtuaalitodellisuus tietomalli, asukas-myynti, rinnakkaisteknologiat
Opinnäytetyön keskiössä on rakennusalan yritys Arkta Reponen Oy, joka toimi projektissa toimeksiantajana. Työ toimii kokonaisuudessaan hahmotelmana, jonka avulla Arkta Reponen saa selkeämmän kuvan siitä, miten mahdollisen palvelun hankkimista tulisi lähteä selvittämään.
Alussa käsiteltiin lisättyä todellisuutta yleisesti, jonka jälkeen syvennyttiin edellä mainitun mahdollisuuksiin nimenomaan rakennusalalla. Lisäksi kartoitettiin muutamia yrityksiä, joilla on ollut käytössä jonkinlaista lisättyä todellisuutta asukasmyynnissä.
Opinnäytetyön avulla selvitettiin, mitä toimenpiteitä yritykseltä vaaditaan lisätyn todellisuuden palveluiden käyttöönotossa. Lisäksi opinnäytetyössä käytiin lyhyesti virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia haastattelun muodossa, sillä se on vahvasti käytössä asukasmyynnissä, varsinkin kiinteistövälittäjillä.
Aihetta lähestyttiin yritysten verkkosivujen tarjoaman informaation, nettiartikkeleiden, videoiden sekä henkilökohtaisten tietojen ja kokemuksen avulla. Lähteinä toimivat myös haastattelut kyseisen teknologian tutkijaryhmältä, ohjelmistoyritykseltä sekä rakennusliikkeiltä, joilla on joko lisättyä todellisuutta tai muuta vastaavaa teknologiaa käytössä.
Avainsanat: lisätty todellisuus, virtuaalitodellisuus tietomalli, asukas-myynti, rinnakkaisteknologiat