Yksinluistelun kilpailuohjelman koreografinen prosessi
Lindborg, Elina (2023)
Lindborg, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027226
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee yksinluistelun kilpailuohjelman koreografista prosessia. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tekijöitä, joita koreografin tulee ottaa huomioon suunnitellessaan yksinluistelun kilpailuohjelman koreografiaa, sekä osa-alueita, joita koreografin tulee työssään hallita. Työssäni kokoan ja analysoin kilpailuohjelmia tekevien alan ammattilaisten käytäntöjä ja menetelmiä. Aiheesta ei ole olemassa aiempaa tutkimusta.
Keskeisiä tutkimuskysymyksiä olivat: Kuinka koreografinen prosessi etenee? Miten säännöt vaikuttavat koreografian laatimiseen? Mitä arvioivat tuomarit tarkastelevat koreografiasta osa-aluepisteitä antaessaan? Näiden kysymysten lisäksi tarkastelin taitoluistelun kilpailukulttuurin kehittymistä sekä yksinluistelun lajinomaisia piirteitä.
Tutkimusmenetelmänä käytin kirjallisuustutkimuksen ohella pienimuotoista kyselyä, jonka lähetin lomakekyselynä suomalaisille alan ammattilaisille. Tutkimusaineiston muodostivat ammattilaisten vastaukset toteuttamaani lomakekyselyyn.
Kyselytuloksista kävi ilmi, että vastaajilla oli hyvin yhtenäinen linja siitä, millainen on hyvä luistelukoreografia ja millaisia taitoja koreografin tulee työssään hallita. Opinnäytetyön tuloksena on se, että hyvä koreografi hallitsee sarjakohtaiset ohjelmavaatimukset, osallistuu vapaa-ajallaan tanssitunneille ja suunnittelee koreografian huolellisesti ennen sen opettamista luistelijalle. Hyvän koreografian piirteiksi nousivat luovuus, luistelijan etua ajava lopputulos sekä taitava musiikin hyödyntäminen.
Opinnäytetyö nosti esille myös uusia selvitettäviä tutkimuskysymyksiä esimerkiksi luistelijan ja koreografin välisestä vuorovaikutuksesta.
Kyselytulosten, tutkimani aineiston pohjalta sekä oman työkokemuksen kautta koostin muistilistan luistelukoreografin käyttöön. Toivon tämän opinnäytetyön olevan jatkossa avuksi niin aloitteleville kuin edistyneille koreografeille.
Keskeisiä tutkimuskysymyksiä olivat: Kuinka koreografinen prosessi etenee? Miten säännöt vaikuttavat koreografian laatimiseen? Mitä arvioivat tuomarit tarkastelevat koreografiasta osa-aluepisteitä antaessaan? Näiden kysymysten lisäksi tarkastelin taitoluistelun kilpailukulttuurin kehittymistä sekä yksinluistelun lajinomaisia piirteitä.
Tutkimusmenetelmänä käytin kirjallisuustutkimuksen ohella pienimuotoista kyselyä, jonka lähetin lomakekyselynä suomalaisille alan ammattilaisille. Tutkimusaineiston muodostivat ammattilaisten vastaukset toteuttamaani lomakekyselyyn.
Kyselytuloksista kävi ilmi, että vastaajilla oli hyvin yhtenäinen linja siitä, millainen on hyvä luistelukoreografia ja millaisia taitoja koreografin tulee työssään hallita. Opinnäytetyön tuloksena on se, että hyvä koreografi hallitsee sarjakohtaiset ohjelmavaatimukset, osallistuu vapaa-ajallaan tanssitunneille ja suunnittelee koreografian huolellisesti ennen sen opettamista luistelijalle. Hyvän koreografian piirteiksi nousivat luovuus, luistelijan etua ajava lopputulos sekä taitava musiikin hyödyntäminen.
Opinnäytetyö nosti esille myös uusia selvitettäviä tutkimuskysymyksiä esimerkiksi luistelijan ja koreografin välisestä vuorovaikutuksesta.
Kyselytulosten, tutkimani aineiston pohjalta sekä oman työkokemuksen kautta koostin muistilistan luistelukoreografin käyttöön. Toivon tämän opinnäytetyön olevan jatkossa avuksi niin aloitteleville kuin edistyneille koreografeille.