B2C myyjän dashboard : tietoon perustuvan johtamisen näkökulma
Sorjonen, Eemeli (2023)
Sorjonen, Eemeli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037396
Tiivistelmä
Digitaalisuus on vaikuttanut merkittävästi asiakkaiden käyttäytymiseen, sillä asiakkaat tekevät nyt entistä enemmän ostoksia verkossa, vertailevat tuotteita ja palveluita helposti ilman tarvetta olla kontaktissa myyjään. Myyntiorganisaatioiden on sopeuduttava tähän muuttuvaan asiakaskäyttäytymiseen ja kehitettävä nykyisiä myyntitapoja vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin. Digitalisaation tuomat työkalut mahdollistavat runsaan raakadatan keräämisen, jonka avulla voidaan parhaimmillaan ymmärtää asiakkaita sekä markkinoita paremmin. Datan keräämisen tavoitteena on luoda hyödynnettäviä toimintoja, joita hyödyntämällä pystytään tekemään todennettuun tietoon perustuvia päätöksiä. Organisaatiot, jotka pystyvät hyödyntämään dataa ja tietoa tehokkaasti, voivat saada strategista etua kilpailijoihinsa nähden. Tiedolla johtaminen voi auttaa organisaatioita tunnistamaan markkinoiden muutoksia, asiakkaiden tarpeita ja kilpailijoiden toimintaa, mikä voi auttaa kehittämään kilpailukykyisiä strategioita.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohdeorganisaation myymäläketjun tiedolla johtamisen nykytila. Lisäksi tavoitteena oli selvittää myyjien toiveita mittaroinnin ja tiedon jalkautukseen liittyen. Kohdeorganisaation nykytila selvitettiin esihaastattelujen, teemahaastattelun sekä kyselyn avulla. Lähteiden tarkoituksena oli etsiä tietoa siitä, miten digitaalisuus on muuttanut myyntiä, mitä haasteita se luo tietoon perustuvalle myynnin johtamiselle.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että myyjien rooli tulee muuttumaan tulevaisuudessa yhä haastavammaksi. Yritysten kannattaa kuitenkin panostaa myyntitapojen sekä myyjien kehittämiseen, sillä ne voivat olla ainoita tapoja erottautua nykyajan kovassa kilpailussa. Myyjät kaipaavat tietoa tekemisestään mutta tiedon tuottamiseen ja sen jalkauttamiseen tulee kiinnittää erityistä huolellisuutta. Helposti mitattavat asiat eivät välttämättä tuo esille niitä seikkoja joidenka avulla voidaan luoda suoraa kilpailuetua.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohdeorganisaation myymäläketjun tiedolla johtamisen nykytila. Lisäksi tavoitteena oli selvittää myyjien toiveita mittaroinnin ja tiedon jalkautukseen liittyen. Kohdeorganisaation nykytila selvitettiin esihaastattelujen, teemahaastattelun sekä kyselyn avulla. Lähteiden tarkoituksena oli etsiä tietoa siitä, miten digitaalisuus on muuttanut myyntiä, mitä haasteita se luo tietoon perustuvalle myynnin johtamiselle.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että myyjien rooli tulee muuttumaan tulevaisuudessa yhä haastavammaksi. Yritysten kannattaa kuitenkin panostaa myyntitapojen sekä myyjien kehittämiseen, sillä ne voivat olla ainoita tapoja erottautua nykyajan kovassa kilpailussa. Myyjät kaipaavat tietoa tekemisestään mutta tiedon tuottamiseen ja sen jalkauttamiseen tulee kiinnittää erityistä huolellisuutta. Helposti mitattavat asiat eivät välttämättä tuo esille niitä seikkoja joidenka avulla voidaan luoda suoraa kilpailuetua.