Analysis of Changes in Tram Service and Maintenance Process by Depot Infrastructure System Automation
Niemelä, Jukka (2023)
Niemelä, Jukka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037398
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Skoda Group Oy:lle keväällä 2023 osana Skoda Groupin Smart Rail -projektia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää potentiaalisia muutoksia Raide-Jokerin varikon nykyisiin infrastruktuurijärjestelmiin. Lisäksi tarkasteltiin mahdollisia uusia järjestelmiä, jotka mahdollistavat autonomisen raitiovaunuliikenteen varikkoalueen sisällä tai manuaalisten tehtävien muuttamisen automatisoiduiksi toiminnoiksi. Tulosten perusteella voidaan arvioida, kuinka autonominen raitiovaunuliikenne tai lisäjärjestelmät muuttavat ajankäyttöä huolto- ja kunnossapitoprosessissa.
Opinnäytetyö perustuu havaintoihin varikolla, tutustumiseen huolto- ja kunnossapitoprosesseihin sekä käytössä oleviin järjestelmiin. Lisäksi perehdyttiin olemassa olevaan dokumentaatioon ja haastateltiin suunnittelu-, rakentamis-, käyttö- ja omistajaorganisaatioiden asiantuntijoita. Erinomaisena mahdollisuutena oli tarkastella toimintaa lattiatasolla. Tutkimuksen aikana saatiin paljon arvokasta näkemystä siitä, miten varikko toimii 24/7, ja mikä on raitiovaunujen huolto- ja kunnossapitosykli. Lisäksi päästiin mittaamaan keskeisiä toimintoja Skoda-konsernin henkilöstön kanssa varikolla.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa tietoa koko raitiovaunuekosysteemille tulevia raitiovaunujen, varikoiden sekä huolto- ja kunnossapitoprosessien kehitysprojekteja varten. Analysointi painottuu varikonohjausjärjestelmään, joka vastaa turvallisesta vaunujen liikkumisesta ja tuo merkittävimmät hyödyt, jonka tämä opinnäytetyö osoittaa.
Opinnäytetyö perustuu havaintoihin varikolla, tutustumiseen huolto- ja kunnossapitoprosesseihin sekä käytössä oleviin järjestelmiin. Lisäksi perehdyttiin olemassa olevaan dokumentaatioon ja haastateltiin suunnittelu-, rakentamis-, käyttö- ja omistajaorganisaatioiden asiantuntijoita. Erinomaisena mahdollisuutena oli tarkastella toimintaa lattiatasolla. Tutkimuksen aikana saatiin paljon arvokasta näkemystä siitä, miten varikko toimii 24/7, ja mikä on raitiovaunujen huolto- ja kunnossapitosykli. Lisäksi päästiin mittaamaan keskeisiä toimintoja Skoda-konsernin henkilöstön kanssa varikolla.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa tietoa koko raitiovaunuekosysteemille tulevia raitiovaunujen, varikoiden sekä huolto- ja kunnossapitoprosessien kehitysprojekteja varten. Analysointi painottuu varikonohjausjärjestelmään, joka vastaa turvallisesta vaunujen liikkumisesta ja tuo merkittävimmät hyödyt, jonka tämä opinnäytetyö osoittaa.