Amisreformin unohdettu puoli : erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtyminen ammatillisesta koulutuksesta työelämään
Kokkonen, Samuli (2023)
Kokkonen, Samuli
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037408
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkia ammatillista tutkintoa suorittavien nuorten kokemuksia paja-tyyppisestä koulutuksesta rakennusalan opinnoissa, jossa perinteinen harjoitteluiden kautta työelämään tutustuminen on jäänyt toteutumatta. Opinnäytetyössä selvitetään ammatillista tutkintoa suorittavien opiskelijoiden omia kokemuksia ja tuen tarvetta.
Opinnäytetyö on samalla katselmus viimeisen reilun kymmenen vuoden aikaiseen työllisyyspolitiikkaan Suomessa ja tarkastella sitä erityisesti ammatillisen koulutuksen käyneiden nuorten näkökulmasta. Opinnäytetyössä nostetaan esille keskeisimmät työvoimapolitiikan uudistukset samalla avaten taustaa kehitykselle, joka on johtanut kuntien yhä suurempaan vastuuseen alueellisista työllisyystoimista.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelututkimusta, joka toteutettiin Savon ammattiopiston rakennusalan perustutkintoa suorittaville opiskelijoille. Haastatteluita toteutui yhteensä neljä kappaletta. Keskeisimpinä huomioina voidaan pitää opiskelijoiden haasteet opintojen yhteisten aineiden suorittamisessa, mutta toisaalta toiveikas suhtautuminen työnhakuun työelämäjaksojen puuttumisesta huolimatta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että moniammatillisen koulutusmuodon ja opinto-ohjauksen myötä, myös pitemmän opintopolun käyneet nuoret voivat siirtyä työelämään osaavina työntekijöinä.
Opinnäytetyö on samalla katselmus viimeisen reilun kymmenen vuoden aikaiseen työllisyyspolitiikkaan Suomessa ja tarkastella sitä erityisesti ammatillisen koulutuksen käyneiden nuorten näkökulmasta. Opinnäytetyössä nostetaan esille keskeisimmät työvoimapolitiikan uudistukset samalla avaten taustaa kehitykselle, joka on johtanut kuntien yhä suurempaan vastuuseen alueellisista työllisyystoimista.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelututkimusta, joka toteutettiin Savon ammattiopiston rakennusalan perustutkintoa suorittaville opiskelijoille. Haastatteluita toteutui yhteensä neljä kappaletta. Keskeisimpinä huomioina voidaan pitää opiskelijoiden haasteet opintojen yhteisten aineiden suorittamisessa, mutta toisaalta toiveikas suhtautuminen työnhakuun työelämäjaksojen puuttumisesta huolimatta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että moniammatillisen koulutusmuodon ja opinto-ohjauksen myötä, myös pitemmän opintopolun käyneet nuoret voivat siirtyä työelämään osaavina työntekijöinä.