Internetmeemit markkinointiviestinnän välineenä Suomessa
Korpela, Emilia (2023)
Korpela, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047563
Tiivistelmä
Internet ja sosiaalisen median alustat ovat täynnä toinen toistaan mielenkiintoisempia internetmeemejä. Diginatiivisukupolvet ovat omaksuneet meemikulttuurin osaksi omaa viestintäänsä, joten meemimarkkinoinnin suosion kasvua voidaan perustella erityisesti yritysten halulla tavoitella ostovoimaltaan kasvanutta kohderyhmää, millenniaaleja ja Z-sukupolvea. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Suomessa toimivien organisaatioiden internetmeemien käyttöä markkinointiviestinnän välineenä. Tutkimuksen avulla haluttiin saada syvempi ymmärrys aiheesta. Teoreettinen viitekehys luotiin yhdistelemällä monipuolisesti internetmeemejä käsittelevää aineistoa sekä digimarkkinoinnin ja markkinointiviestinnän teoriaa. Teorian ja tutkimuksen pohjalta koottiin internetmeemien käyttöön ohje organisaatioiden hyödynnettäväksi.
Tehty tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja sen avulla saatua aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Havainnointi toteutettiin tutkimalla Instagramissa olevien organisaatioiden internetmeemien käyttöä alustalla. Sisällönanalyysin avulla dokumenteista luotiin selkeä sanallinen kuvaus. Analyysissa tarkasteltiin esimerkiksi internetmeemin esiintymiskontekstia, tunnerekisteriä, muotoa, tavoitteita sekä rakennusaineita.
Tutkimuksen tulokset mukailivat teoriassa esitettyjä asioita ja toivat käytännönnäkökulmaa teoriaan. Meemeistä oli havaittavissa teoriassa esiteltyjä tyypillisimpiä internetmeemien piirteitä: huumoria, ironiaa ja turhautumista. Kaikki meemit olivat sisällöllisesti erilaisia, mutta poikkeuksetta julkaisuajankohtanaan ajankohtaisia. Meemit sijoittuivat markkinointiviestinnän muodoista mainonnan, myynninedistämisen sekä tiedotus- ja suhdetoiminnan alle. Suurin osa meemeistä oli ymmärrettävissä ja tulkittavissa ilman julkaisseen organisaation tai käytetyn meemin tuntemusta. Työn aihepiiristä heräsi useita jatkotutkimusaiheita, kuten internetmeemien tekijänoikeusasioiden syvällisempi tutkimus.
Tehty tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja sen avulla saatua aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Havainnointi toteutettiin tutkimalla Instagramissa olevien organisaatioiden internetmeemien käyttöä alustalla. Sisällönanalyysin avulla dokumenteista luotiin selkeä sanallinen kuvaus. Analyysissa tarkasteltiin esimerkiksi internetmeemin esiintymiskontekstia, tunnerekisteriä, muotoa, tavoitteita sekä rakennusaineita.
Tutkimuksen tulokset mukailivat teoriassa esitettyjä asioita ja toivat käytännönnäkökulmaa teoriaan. Meemeistä oli havaittavissa teoriassa esiteltyjä tyypillisimpiä internetmeemien piirteitä: huumoria, ironiaa ja turhautumista. Kaikki meemit olivat sisällöllisesti erilaisia, mutta poikkeuksetta julkaisuajankohtanaan ajankohtaisia. Meemit sijoittuivat markkinointiviestinnän muodoista mainonnan, myynninedistämisen sekä tiedotus- ja suhdetoiminnan alle. Suurin osa meemeistä oli ymmärrettävissä ja tulkittavissa ilman julkaisseen organisaation tai käytetyn meemin tuntemusta. Työn aihepiiristä heräsi useita jatkotutkimusaiheita, kuten internetmeemien tekijänoikeusasioiden syvällisempi tutkimus.