Vastuullisuus liiketalouden tutkinto-ohjelmassa
Koskinen, Amanda (2023)
Koskinen, Amanda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037476
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii vastuullisuutta liiketalouden tutkinto-ohjelmassa. Työ selvittää kestävän kehityksen osa-alueiden ilmenemistä opintojaksoilla. Lisäksi työ pyrkii tunnistamaan kehityskohteita. Työssä avataan ammattikorkeakoulujen keskeisiä tavoitteita ja niiden sitoutumista kestävää kehitystä edesauttavaan työhön. Työn tietoperustassa sivutaan lisäksi yhteiskuntavastuuseen sekä vastuullisuuden hyödyntämiseen yrityksen markkinoinnissa ja kilpailussa.
Opinnäytetyön tutkimus on aineistolähtöinen. Työ tutkii liiketalouden tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaa lukuvuonna 2022–2023. Vertailun vuoksi työssä on tarkasteltu myös voimaan tulevaa opetussuunnitelmaa 2023–2024. Työhön on myös pyritty tuomaan lisää näkökulmia kolmen opettajan teemahaastattelulla.
Lukuvuoden 2022–2023 opetussuunnitelmassa perusopintoja huomioitiin kymmenen kurssia, joista yhdeksään oli merkitty kestävä kehitys osaamisalueeksi. Taas lukuvuoden 2023–2024 opetussuunnitelmasta perusopintoja huomioitiin kolmetoista, joista kuuteen oli merkitty osaamisalueeksi kestävä kehitys.
Ammattiopinnoissa lukuvuoden 2022–2023 opinnoista huomioitiin kahdeksan, joista viiden osaamisalueena oli kestävä kehitys. Lukuvuoden 2023–2024 yhteisistä ammattiopinnoista huomioitu kahdeksan, joista seitsemässä kestävä kehitys osaamisalueena.
Työ täytti tavoitteensa ja vastasi sille asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Kestävä kehitys on huomioitu monipuolisesti ja tasaisesti tutkinto-ohjelman perusopinnoissa sekä pakollisissa ammattiopinnoissa. Opintojaksoilla kokonaisuudessaan on huomioitu sekä sosiaalinen, ekologinen että taloudellinen kestävän kehityksen ulottuvuus. Kestävän kehityksen ilmenemisen kehittämisessä pääpaino asettuu opettajien tietotaitoon.
Opinnäytetyön tutkimus on aineistolähtöinen. Työ tutkii liiketalouden tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaa lukuvuonna 2022–2023. Vertailun vuoksi työssä on tarkasteltu myös voimaan tulevaa opetussuunnitelmaa 2023–2024. Työhön on myös pyritty tuomaan lisää näkökulmia kolmen opettajan teemahaastattelulla.
Lukuvuoden 2022–2023 opetussuunnitelmassa perusopintoja huomioitiin kymmenen kurssia, joista yhdeksään oli merkitty kestävä kehitys osaamisalueeksi. Taas lukuvuoden 2023–2024 opetussuunnitelmasta perusopintoja huomioitiin kolmetoista, joista kuuteen oli merkitty osaamisalueeksi kestävä kehitys.
Ammattiopinnoissa lukuvuoden 2022–2023 opinnoista huomioitiin kahdeksan, joista viiden osaamisalueena oli kestävä kehitys. Lukuvuoden 2023–2024 yhteisistä ammattiopinnoista huomioitu kahdeksan, joista seitsemässä kestävä kehitys osaamisalueena.
Työ täytti tavoitteensa ja vastasi sille asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Kestävä kehitys on huomioitu monipuolisesti ja tasaisesti tutkinto-ohjelman perusopinnoissa sekä pakollisissa ammattiopinnoissa. Opintojaksoilla kokonaisuudessaan on huomioitu sekä sosiaalinen, ekologinen että taloudellinen kestävän kehityksen ulottuvuus. Kestävän kehityksen ilmenemisen kehittämisessä pääpaino asettuu opettajien tietotaitoon.