Opas lapsen turvallisen kiintymyssuhteen tukemiseen: alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmille
Kärnä, Milena; Lindbohm, Jasmin; Taurula, Anni (2023)
Kärnä, Milena
Lindbohm, Jasmin
Taurula, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037526
Tiivistelmä
Tämä monimuotoinen opinnäytetyö käsittelee turvallisen kiintymyssuhteen tukemisen tärkeyttä alle kolmevuotiailla lapsilla. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Kivelän päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena ja kehittämistehtävänä oli tuottaa yksinkertainen ja helppolukuinen opas. Opas on suunnattu alle kolmevuotiaiden lasten vanhemmille ja sen tarkoituksena on lisätä vanhempien tietoisuutta turvallisen kiintymyssuhteen tukemisen tärkeydestä sekä tarjota vanhemmille konkreettisia keinoja lapsen kiintymyssuhteen tukemiseen. Yhteistyöpäiväkodissa opinnäytetyön aihetta pidettiin tärkeänä, tarpeellisena ja ajankohtaisena, minkä takia opasta lähdettiin toteuttamaan.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan alle kolmevuotiaiden lasten kiintymyssuhteita. Kehityksen ensimmäiset vuodet ovat vuorovaikutuksen kannalta herkkyyskautta, mikä jättää pysyviä jälkiä koko tulevaan kehitykseen. Turvallinen kiintymyssuhde muodostaa perustan lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle. Vanhemman sensitiivisyys ja lämmin vuorovaikutus on edellytys turvallisen kiintymyssuhteen muodostumiselle. Yhteistyö varhaiskasvattajien ja lapsen vanhempien kanssa on tärkeässä osassa turvallisen kiintymyssuhteen tukemisessa.
Opinnäytetyön tietoperusta ja opas pohjautuu aikaisempaan tutkimukseen ja teoriatietoon aiheesta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on John Bowlbyn kiintymyssuhdeteoria. Teoria on kehitetty jo 1960-luvulla, ja sitä on hyödynnetty kiintymyssuhdemallien määrittelyssä. Aineistoa oppaaseen kerättiin anonyymisti kyselylomakkeilla Kivelän päiväkodin varhaiskasvattajilta. Kyselylomakkeiden avulla haluttiin selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä siitä, miten juuri Kivelän alle kolmevuotiaiden lasten ryhmissä huomioidaan lasten kiintymyssuhteita. Kyselyyn vastasi kuusi varhaiskasvattajaa. Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin yksinkertainen ja helppolukuinen kiintymyssuhteita käsittelevä opas vanhemmille, johon on lisätty osuus, jossa kuvataan miten juuri Kivelän päiväkodin alle kolmevuotiaiden ryhmissä, huomioidaan lasten kiintymyssuhteita. Lisäksi opas tarjoaa vanhemmille konkreettisia keinoja turvallisen kiintymyssuhteen tukemiseen.
Palaute alustavasta oppaasta kerättiin ryhmän lasten vanhemmilta kyselylomakkeella, jonka avulla haluttiin saada tietoa mahdollisista kehitysideoista lopullisen oppaan kehittämistä varten. Opasta muokattiin vanhemmilta saadun palautteen mukaisesti, jotta lopullisesta oppaasta saatiin rakennettua kohderyhmän tarpeiden mukainen. Palautteista nousi eniten esille vanhempien tarve saada oppaaseen enemmän konkreettisia keinoja lapsen turvallisen kiintymyssuhteen tukemiseen. Valmis opas on selkeä ja yksinkertainen, eikä siinä ole käytetty ammattikieltä, jotta jokaisen vanhemman on helppo ymmärtää sitä.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan alle kolmevuotiaiden lasten kiintymyssuhteita. Kehityksen ensimmäiset vuodet ovat vuorovaikutuksen kannalta herkkyyskautta, mikä jättää pysyviä jälkiä koko tulevaan kehitykseen. Turvallinen kiintymyssuhde muodostaa perustan lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle. Vanhemman sensitiivisyys ja lämmin vuorovaikutus on edellytys turvallisen kiintymyssuhteen muodostumiselle. Yhteistyö varhaiskasvattajien ja lapsen vanhempien kanssa on tärkeässä osassa turvallisen kiintymyssuhteen tukemisessa.
Opinnäytetyön tietoperusta ja opas pohjautuu aikaisempaan tutkimukseen ja teoriatietoon aiheesta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on John Bowlbyn kiintymyssuhdeteoria. Teoria on kehitetty jo 1960-luvulla, ja sitä on hyödynnetty kiintymyssuhdemallien määrittelyssä. Aineistoa oppaaseen kerättiin anonyymisti kyselylomakkeilla Kivelän päiväkodin varhaiskasvattajilta. Kyselylomakkeiden avulla haluttiin selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä siitä, miten juuri Kivelän alle kolmevuotiaiden lasten ryhmissä huomioidaan lasten kiintymyssuhteita. Kyselyyn vastasi kuusi varhaiskasvattajaa. Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin yksinkertainen ja helppolukuinen kiintymyssuhteita käsittelevä opas vanhemmille, johon on lisätty osuus, jossa kuvataan miten juuri Kivelän päiväkodin alle kolmevuotiaiden ryhmissä, huomioidaan lasten kiintymyssuhteita. Lisäksi opas tarjoaa vanhemmille konkreettisia keinoja turvallisen kiintymyssuhteen tukemiseen.
Palaute alustavasta oppaasta kerättiin ryhmän lasten vanhemmilta kyselylomakkeella, jonka avulla haluttiin saada tietoa mahdollisista kehitysideoista lopullisen oppaan kehittämistä varten. Opasta muokattiin vanhemmilta saadun palautteen mukaisesti, jotta lopullisesta oppaasta saatiin rakennettua kohderyhmän tarpeiden mukainen. Palautteista nousi eniten esille vanhempien tarve saada oppaaseen enemmän konkreettisia keinoja lapsen turvallisen kiintymyssuhteen tukemiseen. Valmis opas on selkeä ja yksinkertainen, eikä siinä ole käytetty ammattikieltä, jotta jokaisen vanhemman on helppo ymmärtää sitä.