Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pedagogisen toiminnan arvioinnin kehittäminen Lumijoen varhaiskasvatuksessa: arvioinnin käsikirja

Kanniainen, Miia (2023)

Avaa tiedosto
Kanniainen_Miia.pdf (5.413Mt)
Lataukset: 


Kanniainen, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047682
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä kehitettiin Lumijoen vahaiskasvatuksen toiminnan arviointia. Kehittämistyön toimeksiantajana oli Lumijoen varhaiskasvatus. Tarve ja kiinnostus arviointityön kehittämiseen tuli esille valtakunnallisen ja paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman päivityksen herättämän keskustelun myötä. Organisaatiossa todettiin arviointityön osaamisen vahvistamiselle ja kehittämiselle tarvetta. Kehittämistyön tavoitteeksi asetettiin henkilöstön arviointiosaamisen vahvistaminen ja suunnitelmallisen arviointityön käynnistäminen. Kehittämistyön tarkoituksena oli valmistaa tuote, joka sisältäisi teoriatietoa arvioinnin käsitteistöstä sekä visuaalisen ja tarkennetun arvioinnin vuosisuunnitelman.

Opinnäytetyönä tehty kehittämistehtävä toteutettiin tiiviissä yhteistyössä työnantaja organisaation ja sen henkilöstön kanssa. Prosessin aikana hyödynnettiin työryhmää ja opettajien pedagogisia palavereita aineiston keräämiseksi aivoriihi ja learning cafe työskentelyn periaatteiden mukaisesti. Aineiston käsittelyssä hyödynnettiin sisällönanalyysiä soveltuvin osin. Teemoittelun avulla koostettiin tietoa siitä mitä välineitä, edellytyksiä ja osaamistarpeita arviointityön tekemiseen työyhteisöstä löytyi. Saatuun aineistoon perustuen koottiin vahvasti käyttäjälähtöinen arvioinnin käsikirja.

Kehittämistyön keskeisenä tuotoksena toteutettiin suunnitelmallista arviointityötä tukeva käsikirja, johon sisällytettiin arvioinnin käsitteistöä koskeva teoriaosuus, visuaalinen vuosikello ja tarkennettu vuosisuunnitelma. Tällaisella sisällöllä todettiin olevan vastetta henkilöstön osaamistarpeiden vahvistamiselle ja suunnitelmallisen arviointitoiminnan käynnistymiselle. Lisäksi tuotteen valmistuttua järjestettiin mahdollisuus vuosisuunnitelman esittelyyn, siihen tutustumiseen ja palautteen antamiseen. Erityisesti käsitteistön, vastuiden ja arvioinnin selkiintynyt kronologinen eteneminen koettiin hyväksi. Arvioinnin käsikirjaan sisältyvät lomakkeet koettiin mielekkäiksi ottaa mukaan arjen työhön ja näin tukemaan arviointityön toteutumista.

Vuosisuunnitelman esittely ja käyttöön opastus toteutettiin heti tuotteen valmistuttua ja käyttökelpoisuuteen liittyvää palautetta kerättiin aineistoon tutustumisen jälkeen. Arviointisuunnitelman jalkauttaminen sen sijaan käynnistettäisiin seuraavan toimintakauden alussa. Tuotoksen hyödynnettävyyttä ja käyttökelpoisuutta ja arvioitaisiin seuraava toimintakauden päättyessä ja tehtäisiin tarvittavia muutoksia. Varhaiskasvatustoiminnan arviointi ja kehittäminen tiedostettiin oleva keskeinen laatuun ja sen ylläpitämiseen vaikuttava työmenetelmä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste