Sosiaalinen- ja uuden ajan B2B-myynti myynnin kasvattajana
Palo, Tuomas (2023)
Palo, Tuomas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047653
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Würth Oy:lle selvitys sosiaalisesta myynnistä. Tarkoituksena oli selvittää, tietävätkö yrityksen myyntiedustajat ja asiakas- ja myyntipäälliköt, mitä tarkoittaa sosiaalinen myynti sosiaalisessa mediassa ja ovatko he toteuttaneet myyntiä ja markkinointia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää, mitkä ovat uuden ajan B2B-myynnin edellytykset ja ovatko Würth Oy:n myyntiedustajat ja asiakas- ja myyntipäälliköt omaksuneet näitä toimintatapoihinsa. Opinnäytetyössä tehdyssä kyselyssä oli tarkoituksena selvittää, kokeeko Würth Oy:n henkilöstö myynnin ja markkinoinnin yhteistyön riittäväksi ja tarvitsevatko työntekijät apua markkinoinnissa ja sisällöntuotossa Würth Oy:n markkinointiosastolta.
Opinnäytetyö oli tyypiltään toiminnallinen, ja se sisälsi selvityksen ja konkreettisen ohjeistuksen Würth Oy:n henkilöstölle tehdyn kyselyn perusteella. Kyselyyn vastasi 167 henkilöä. Opinnäytetyön viitekehyksessä perehdyttiin sosiaalisen myynnin osa-alueisiin ja uuden ajan B2B-myynnin vaatimuksiin. Viitekehystä seurasivat asiantuntijahaastattelut, joiden jälkeen käsiteltiin sosiaalisen median ja uuden ajan B2B-myynnin tilannetta Würth Oy henkilöstön vastausten perusteella. Lopuksi esitettiin selvityksestä tehdyt johtopäätökset ja ohjeistus.
Kyselyssä saatujen vastauksien perusteella uuden ajan B2B-myynnin edellytykset ja sosiaalisen myynnin työperäinen käyttö eivät ole Würth Oy:lla tarvittavalla tasolla. Markkinoinnin yhteistyö myynnin kanssa vaatii yhteistoiminnan tehostamista ja uusien yhteisien tavoitteiden sopimista ja valvomista.
Opinnäytetyön lopuksi laadittiin ohjeistus Würth Oy:lle sosiaalisen median työperäiseen käyttöön ja uuden ajan B2B-myynnin toteuttamiseen. Selvitys sisälsi tilannekuvan markkinoinnin ja myynnin sen hetkisestä yhteistoiminnasta kyselyyn vastanneiden Würth Oy:n työntekijöiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö oli tyypiltään toiminnallinen, ja se sisälsi selvityksen ja konkreettisen ohjeistuksen Würth Oy:n henkilöstölle tehdyn kyselyn perusteella. Kyselyyn vastasi 167 henkilöä. Opinnäytetyön viitekehyksessä perehdyttiin sosiaalisen myynnin osa-alueisiin ja uuden ajan B2B-myynnin vaatimuksiin. Viitekehystä seurasivat asiantuntijahaastattelut, joiden jälkeen käsiteltiin sosiaalisen median ja uuden ajan B2B-myynnin tilannetta Würth Oy henkilöstön vastausten perusteella. Lopuksi esitettiin selvityksestä tehdyt johtopäätökset ja ohjeistus.
Kyselyssä saatujen vastauksien perusteella uuden ajan B2B-myynnin edellytykset ja sosiaalisen myynnin työperäinen käyttö eivät ole Würth Oy:lla tarvittavalla tasolla. Markkinoinnin yhteistyö myynnin kanssa vaatii yhteistoiminnan tehostamista ja uusien yhteisien tavoitteiden sopimista ja valvomista.
Opinnäytetyön lopuksi laadittiin ohjeistus Würth Oy:lle sosiaalisen median työperäiseen käyttöön ja uuden ajan B2B-myynnin toteuttamiseen. Selvitys sisälsi tilannekuvan markkinoinnin ja myynnin sen hetkisestä yhteistoiminnasta kyselyyn vastanneiden Würth Oy:n työntekijöiden näkökulmasta.
