Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Mobiilipelien automaattinen suorituskykytestaus

Orava, Jere (2023)

 
Avaa tiedosto
Orava_Jere.pdf (896.7Kt)
Lataukset: 


Orava, Jere
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047661
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tehtiin tapaustutkimus, joka toteutettiin työn ohella eräässä peliprojektissa. Työn aikana työskenneltiin mobiilipelien suorituskykytestauksen parissa. Työkuvaan kuului uusien testien rakentaminen, olemassa olevien testien optimointi, työkalujen ja prosessien laajentaminen sekä koko suorituskykytestauskokonaisuuden tutkiminen. Työn tarkoituksena oli kerätä yleishyödyllisiä oppikokemuksia ja parhaita käytänteitä mobiilipelien suorituskykytestauksessa Unreal Engine 4 -pelimoottorissa.

Tutkimuksessa saatiin kattava näkökulma mobiilipelien suorituskykytestaukseen ja siihen, miten Unreal Engine 4 -pelimoottorin tarjoamat työkalut auttavat testauksessa. Lisäksi saatiin kokemusta ja oppeja siitä, minkälaisiin eri ongelmiin suorituskykytestauksessa saattaa törmätä ja miten ne kannattaa ratkaista.

Unreal Engine 4 osoittautui erittäin käytännölliseksi suorituskykytestien toteuttamiseen, sillä se tarjoaa valmiit työkalut muun muassa profilointiin ja testitulosten visualisointiin. Lisäksi sen alitasopohjainen työnkulku on erittäin sopivaa testien rakentamiseen, sillä testien sisältö voidaan eristää testien omiin alitasoihin ja ladata sisään hallitusti testien aikana.

Isoimmiksi tapaustutkimuksen paljastamiksi ongelmiksi osoittautuivat pelaajan aktivoimat tapahtumat ja satunnaisesti generoidut tasot. Nämä ongelmat vaikeuttivat testien toteuttamista ja testituloksien pitämistä yhtenäisinä oikean pelin pelaamiseen verrattuna.

Suorituskykytestauksen parhaiksi käytänteiksi voidaan tiivistää seuraavat käytänteet: Suorituskykytestien ympäristö on paras luoda vastaamaan mahdollisimman paljon oikean pelin pelaamista. Mikäli pelissä on satunnaisesti generoitua sisältöä, on paras luoda testit kaikista vaativimmalle mahdollisen sisällön permutaatiolle ja testata näin sisällön alin mahdollinen suorituskyky. Pelin tukemille puhelinmalleille tarvitaan tarkat määritelmät, ja tuetut laitteet tulee testata läpikotaisin osana automatisointiputkea. Mikäli suorituskykyongelmia havaitaan, ne tulee korjata välittömästi optimoimalla sisältöä käyttämään laiteresursseja tehokkaammin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste