Parallax-efekti digitaalisessa kuvituksessa
Hautamäki, Tiina (2023)
Hautamäki, Tiina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057832
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee parallax-efektin käyttöä digitaalisessa kuvituksessa eri verkkoalustoilla. Työssä tarkasteltiin autoetnografisella tutkimusotteella efektin erilaisia käyttötapoja ja toteutuksen mahdollisuuksia verkkopohjaisen koodauksen avulla sekä valmiilla alustoilla ja applikaatioilla. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, teoriaosuudesta ja teososasta.
Teoriaosuudessa tutustuttiin kameran liikeratoihin parallax-efektin luomisessa elokuvateorian lähdekirjallisuutta hyödyntäen. Tämän lisäksi tarkasteltiin erilaisia visuaalisia esimerkkejä parallax-efektin käytöstä verkossa. Huomioitiin, että elokuvatekniset ratkaisut pätevät myös digitaalisessa ympäristössä. Parallax-efektillä voidaan myös edistää visuaalista tarinankerrontaa sivuston käyttötarkoitukselle sopivalla tavalla, esimerkiksi verkkoartikkelissa tai elokuvastudion töitä esittelevässä portfoliossa.
Teososuudessa tutustuttiin erilaisiin teknisiin vaihtoehtoihin parallax-efektin luomiseksi verkossa. Työn tarkoituksena oli luoda interaktiivinen ja animoitu parallax-efektiä sisältävä kuvitus. Tämä tehtiin verkkopohjaisella koodauksella, Facebookin automaattista 3D-generaattoria hyödyntäen sekä parallax-efektiin enemmän tai vähemmän erikoistuneilla ohjelmistoilla. Viimeisenä testattiin vielä Adobe Animate -ohjelmiston VR360-työskentelytilaa.
Todettiin, että verkkopohjaisella koodilla luotu parallax-efekti toimii pääasiassa hyvin, mutta se ei ole täysin luotettava. Osa ominaisuuksista ei enää toiminut sille suunnitellulla tavalla, sillä koodi oli ilmeisesti vanhentunutta, eivätkä kaikki laitealustat olleet sen kanssa enää yhteensopivia. Facebookin automaatio toimi teknisesti loistavasti, mutta visuaalinen lopputulos ei ollut niin hiottu kuin olisi ollut toivottavaa. Parallax-efektiin erikoistuneet ohjelmat toimivat tyydyttävästi, mutta vaativat lopputulokselle oman erikoistuneen julkaisualustansa. Adobe Animate osoittautui lopulta luotettavimmaksi tavaksi luoda sekä toimiva että näyttävä kuvitus, kunhan kameran liikettä ensin hienosäädettiin. Opinnäytetyön tuloksista todettiin, että verkkoalustat muuttuvat alinomaa, eikä yhtä varmaa ratkaisua kuvituksen luomiselle tässä vaiheessa ole. Tekniikasta kiinnostuneen tulee jatkossakin seurata kehityksen kulkua säännöllisesti.
Teoriaosuudessa tutustuttiin kameran liikeratoihin parallax-efektin luomisessa elokuvateorian lähdekirjallisuutta hyödyntäen. Tämän lisäksi tarkasteltiin erilaisia visuaalisia esimerkkejä parallax-efektin käytöstä verkossa. Huomioitiin, että elokuvatekniset ratkaisut pätevät myös digitaalisessa ympäristössä. Parallax-efektillä voidaan myös edistää visuaalista tarinankerrontaa sivuston käyttötarkoitukselle sopivalla tavalla, esimerkiksi verkkoartikkelissa tai elokuvastudion töitä esittelevässä portfoliossa.
Teososuudessa tutustuttiin erilaisiin teknisiin vaihtoehtoihin parallax-efektin luomiseksi verkossa. Työn tarkoituksena oli luoda interaktiivinen ja animoitu parallax-efektiä sisältävä kuvitus. Tämä tehtiin verkkopohjaisella koodauksella, Facebookin automaattista 3D-generaattoria hyödyntäen sekä parallax-efektiin enemmän tai vähemmän erikoistuneilla ohjelmistoilla. Viimeisenä testattiin vielä Adobe Animate -ohjelmiston VR360-työskentelytilaa.
Todettiin, että verkkopohjaisella koodilla luotu parallax-efekti toimii pääasiassa hyvin, mutta se ei ole täysin luotettava. Osa ominaisuuksista ei enää toiminut sille suunnitellulla tavalla, sillä koodi oli ilmeisesti vanhentunutta, eivätkä kaikki laitealustat olleet sen kanssa enää yhteensopivia. Facebookin automaatio toimi teknisesti loistavasti, mutta visuaalinen lopputulos ei ollut niin hiottu kuin olisi ollut toivottavaa. Parallax-efektiin erikoistuneet ohjelmat toimivat tyydyttävästi, mutta vaativat lopputulokselle oman erikoistuneen julkaisualustansa. Adobe Animate osoittautui lopulta luotettavimmaksi tavaksi luoda sekä toimiva että näyttävä kuvitus, kunhan kameran liikettä ensin hienosäädettiin. Opinnäytetyön tuloksista todettiin, että verkkoalustat muuttuvat alinomaa, eikä yhtä varmaa ratkaisua kuvituksen luomiselle tässä vaiheessa ole. Tekniikasta kiinnostuneen tulee jatkossakin seurata kehityksen kulkua säännöllisesti.