Työntekijöiden sitoutumiseen vaikuttavat tekijät: laadullinen tutkimus myymälätyöntekijöiden sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä
Heinonen, Tia; Kananen, Aappo (2023)
Heinonen, Tia
Kananen, Aappo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057955
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla myymälätyöntekijöiden sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä toimeksiantajayrityksessä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Toimeksiantajayritystä ei nimetä tässä raportissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle tietoa heidän työntekijöidensä sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä organisaatiossa. Tavoitteena oli myös saadun tiedon perusteella antaa kehitysideoita yrityksen henkilöstökäytäntöjä varten, jotta työntekijöiden sitoutumista voidaan ylläpitää ja kehittää.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui sitoutumisen määritelmistä sekä sitouttavista tekijöistä organisaatiossa. Sitoutumisen pääteoriana hyödynnettiin Meyerin ja Allenin sitoutumisen kolmen komponentin teoriaa. Tietoperusta muodostettiin ammattikirjallisuuden ja aiempien tutkimusten pohjalta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluja varten luotiin teemahaastattelurunko tietoperustan pohjalta. Teemat olivat: rekrytointi, perehdyttäminen, työhyvinvointi, organisaatiokulttuuri ja johtaminen, työyhteisö ja ilmapiiri sekä palkitseminen. Haastatteluihin valikoitiin yli vuoden yrityksessä työskennelleitä myymälätyöntekijöitä. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tuloksien perusteella merkittävimmin työntekijöiden sitoutumiseen organisaatiossa vaikuttivat työkaverit ja työtehtävien mielekkyys. Näiden lisäksi löytyi muitakin tekijöitä, joilla oli vaikutusta työntekijöiden halukkuuteen pysyä nykyisessä työssään. Tuloksien perusteella tehtiin johtopäätöksiä siitä, miten yritys voisi kehittää erilaisia henkilöstökäytäntöjään, jotta he voisivat sitouttaa työntekijöitään entistä paremmin. Johtopäätösten mukaan seuraavat asiat ovat sitoutumisen näkökulmasta tärkeäitä: rekrytoinnissa tiedotetaan riittävästi ja totuudenmukaisesti, perehdyttämiseen varataan tarpeeksi aikaa, työolosuhteisiin kiinnitetään huomiota mielekkään työskentelyn mahdollistamiseksi, työyhteisön positiiviseen ilmapiiriin vaikuttavia tekijöitä vaalitaan, organisaation viestintä on selkeää ja tavoitteet ovat ymmärrettävissä sekä onnistumisista palkitaan.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui sitoutumisen määritelmistä sekä sitouttavista tekijöistä organisaatiossa. Sitoutumisen pääteoriana hyödynnettiin Meyerin ja Allenin sitoutumisen kolmen komponentin teoriaa. Tietoperusta muodostettiin ammattikirjallisuuden ja aiempien tutkimusten pohjalta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluja varten luotiin teemahaastattelurunko tietoperustan pohjalta. Teemat olivat: rekrytointi, perehdyttäminen, työhyvinvointi, organisaatiokulttuuri ja johtaminen, työyhteisö ja ilmapiiri sekä palkitseminen. Haastatteluihin valikoitiin yli vuoden yrityksessä työskennelleitä myymälätyöntekijöitä. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tuloksien perusteella merkittävimmin työntekijöiden sitoutumiseen organisaatiossa vaikuttivat työkaverit ja työtehtävien mielekkyys. Näiden lisäksi löytyi muitakin tekijöitä, joilla oli vaikutusta työntekijöiden halukkuuteen pysyä nykyisessä työssään. Tuloksien perusteella tehtiin johtopäätöksiä siitä, miten yritys voisi kehittää erilaisia henkilöstökäytäntöjään, jotta he voisivat sitouttaa työntekijöitään entistä paremmin. Johtopäätösten mukaan seuraavat asiat ovat sitoutumisen näkökulmasta tärkeäitä: rekrytoinnissa tiedotetaan riittävästi ja totuudenmukaisesti, perehdyttämiseen varataan tarpeeksi aikaa, työolosuhteisiin kiinnitetään huomiota mielekkään työskentelyn mahdollistamiseksi, työyhteisön positiiviseen ilmapiiriin vaikuttavia tekijöitä vaalitaan, organisaation viestintä on selkeää ja tavoitteet ovat ymmärrettävissä sekä onnistumisista palkitaan.