Liiketoiminnan kehittäminen palvelujen tuotteistamisen keinoin : tapauksena perhelähtöisiä palveluita tuottava Skidit Oy
Heikkinen, Aino (2023)
Heikkinen, Aino
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057857
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitetään kulttuurialan yrityksen liiketoimintaa palvelun tuotteistamisen keinoin. Työssä tunnistetaan perhelähtöistä tapahtuma- ja konseptisuunnittelua toteuttavalle Skidit Oy:lle tuoteportfoliosta tuotteistettavia palveluja sekä tuotteistetaan palvelu. Lähtökohtana oli kehittää keinovalikoimaa edistämään yrityksen kasvua, vapauttaa resursseja uuden kehittelyyn sekä helpottaa asiakkaan ostopäätöstä. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu palvelun tuotteistamisen teoriasta sekä palvelujen johtamisesta.
Tämä opinnäytetyö esittelee käytännön ratkaisumallin alalla huomioituun haasteeseen ostotilanteissa. Palvelun tarjoajalla on ratkaisu asiakkaan haasteeseen, mutta asiakas ei itse sitä vielä tiedosta. Tässä eri alojen rajapinnassa syntyy merkittäviltä osin luovan osaamisen taloudellinen hyöty.
Opinnäytetyö on konstruktiivinen tutkimus, jonka tuloksena on tuotteistettu palvelu. Aineisto muodostui konsulttivetoisten työpajakokonaisuuksien sisällöistä, jotka pureutuivat erityisesti Skidit Oy:n liiketoiminnan selkeyttämiseen. Työpajoista nousi esiin potentiaalinen tuotteistettava palvelu, josta tehtiin tuotekortti tarjouksen liitteeksi. Palvelun erityispiirteitä, sekä tarvetta tutkittiin sähköpostihaastattelun avulla potentiaalisille yrityksen asiakkaille.
Tämä opinnäytetyö esittelee käytännön ratkaisumallin alalla huomioituun haasteeseen ostotilanteissa. Palvelun tarjoajalla on ratkaisu asiakkaan haasteeseen, mutta asiakas ei itse sitä vielä tiedosta. Tässä eri alojen rajapinnassa syntyy merkittäviltä osin luovan osaamisen taloudellinen hyöty.
Opinnäytetyö on konstruktiivinen tutkimus, jonka tuloksena on tuotteistettu palvelu. Aineisto muodostui konsulttivetoisten työpajakokonaisuuksien sisällöistä, jotka pureutuivat erityisesti Skidit Oy:n liiketoiminnan selkeyttämiseen. Työpajoista nousi esiin potentiaalinen tuotteistettava palvelu, josta tehtiin tuotekortti tarjouksen liitteeksi. Palvelun erityispiirteitä, sekä tarvetta tutkittiin sähköpostihaastattelun avulla potentiaalisille yrityksen asiakkaille.