Asiakaspolku ja sen kriittiset pisteet asunnon valinnan kannalta
Salonen, Sami (2023)
Salonen, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057865
Tiivistelmä
Asuinrakentaminen on kilpailtu ala, jossa yritykset kilpailevat asiakkaista ympäristössä, jossa erilaistuminen on rajallista. Näin ollen positiivisen asiakaskokemuksen tarjoaminen on avaintekijä asiakasuskollisuuden ja -tyytyväisyyden rakentamiseen.
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia ja analysoida rakennusalan yrityksen nykyistä asiakaspolkua ja sen kriittisiä kosketuspisteitä asunnon valinnan kannalta. Tavoitteena oli kehittää menetelmiä asiakasmarkkinoinnin tehostamiseksi. Insinöörityö toteutettiin kattavan kirjallisuuden, haastattelujen sekä aiempien tutkimustulosten avulla. Haastateltavina olivat asiakkaat sekä myyjä. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina.
Insinöörityössä tutkittiin asiakkaiden tarpeiden tunnistamista, asiakaspolun ja sen kriittisten pisteiden mallintamista ja asiakkaasta huolehtimista. Työssä rakennettiin nykyinen asiakaspolku ja siihen merkattiin sen tehostamispisteet. Tehostamispisteistä luotiin kehitysehdotukset ja sen pohjalta rakennettiin paranneltu asiakaspolku. Kehitysehdotuksista luotiin toimenpidesuunnitelma ehdotusten käytäntöön vientiin.
Yhteenvetona voitiin todeta, että insinöörityö tukee tehostetun asiakasmarkkinoinnin käyttöönottoa, joka priorisoi asiakkaiden tarpeet, tehokkaan asiakaspalvelun, asiakkuuksienhallintajärjestelmän sekä asiakasmittareiden käyttöönoton. Työn löydösten avulla kohdeyritys pystyy parantamaan asiakasmarkkinointiaan ja luomaan pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia ja analysoida rakennusalan yrityksen nykyistä asiakaspolkua ja sen kriittisiä kosketuspisteitä asunnon valinnan kannalta. Tavoitteena oli kehittää menetelmiä asiakasmarkkinoinnin tehostamiseksi. Insinöörityö toteutettiin kattavan kirjallisuuden, haastattelujen sekä aiempien tutkimustulosten avulla. Haastateltavina olivat asiakkaat sekä myyjä. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina.
Insinöörityössä tutkittiin asiakkaiden tarpeiden tunnistamista, asiakaspolun ja sen kriittisten pisteiden mallintamista ja asiakkaasta huolehtimista. Työssä rakennettiin nykyinen asiakaspolku ja siihen merkattiin sen tehostamispisteet. Tehostamispisteistä luotiin kehitysehdotukset ja sen pohjalta rakennettiin paranneltu asiakaspolku. Kehitysehdotuksista luotiin toimenpidesuunnitelma ehdotusten käytäntöön vientiin.
Yhteenvetona voitiin todeta, että insinöörityö tukee tehostetun asiakasmarkkinoinnin käyttöönottoa, joka priorisoi asiakkaiden tarpeet, tehokkaan asiakaspalvelun, asiakkuuksienhallintajärjestelmän sekä asiakasmittareiden käyttöönoton. Työn löydösten avulla kohdeyritys pystyy parantamaan asiakasmarkkinointiaan ja luomaan pitkäaikaisia asiakassuhteita.