Laulava pianisti : yksin esiintyvä muusikko populaarimusiikin kontekstissa
Pöyhönen, Milja (2023)
Pöyhönen, Milja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057910
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen populaarimusiikin kappaleiden esittämistä yksin esiintyvänä muusikkona. Tutkimuksen tavoitteena on ensisijaisesti tarkastella niitä pianistisia taitoja ja tekijöitä, jotka mahdollistavat korkealaatuisen musiikillisen esityksen silloin kun muusikko yksin toimii keikallaan sekä laulusolistina että pianolla säestäjänä. Lisäksi tarkastelen esiintymisen aikana tapahtuvaa vuorovaikutusta yleisön kanssa.
Työn analyysin aineistona käytin Elton Johnin esityksestä tekemääni transkriptiota. Sen avulla analysoin menestyneen laulaja-laulunkirjoittajan yksin esiintymistä ja säestystapaa kappaleessa ’’Sorry seems to be the hardest word’’.
Ammattimaiseen esiintymiseen vaaditaan luonnollisesti paljon harjoittelua, yksin esiintyvältä muusikolta kahden instrumentin osalta. Säestysanalyysin löydökset painottuivat säestysinstrumentin rytmisiin ja tyylillisiin elementteihin sekä löytämääni muotorakenteeseen, jossa kuuntelijan huomio keskittyy vuorotellen säestykseen ja laulufraaseihin.
Monipuoliset säestystaidot ja lauluosaaminen tukevat toinen toisiaan, ja antavat esiintyjälle vapauden tulkita ja soveltaa osaamistaan tyylinmukaisesti. Yksin esiintyvän muusikon ja yleisön vuorovaikutuksesta tekemäni havainnot olivat tilanteeseen nähden luontevia ja soittosuoritusta mukailevia.
Työn analyysin aineistona käytin Elton Johnin esityksestä tekemääni transkriptiota. Sen avulla analysoin menestyneen laulaja-laulunkirjoittajan yksin esiintymistä ja säestystapaa kappaleessa ’’Sorry seems to be the hardest word’’.
Ammattimaiseen esiintymiseen vaaditaan luonnollisesti paljon harjoittelua, yksin esiintyvältä muusikolta kahden instrumentin osalta. Säestysanalyysin löydökset painottuivat säestysinstrumentin rytmisiin ja tyylillisiin elementteihin sekä löytämääni muotorakenteeseen, jossa kuuntelijan huomio keskittyy vuorotellen säestykseen ja laulufraaseihin.
Monipuoliset säestystaidot ja lauluosaaminen tukevat toinen toisiaan, ja antavat esiintyjälle vapauden tulkita ja soveltaa osaamistaan tyylinmukaisesti. Yksin esiintyvän muusikon ja yleisön vuorovaikutuksesta tekemäni havainnot olivat tilanteeseen nähden luontevia ja soittosuoritusta mukailevia.
