Strategian viestintä yrityksessä X
Arminen, Terhi (2023)
Arminen, Terhi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057946
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, tunnistetaanko strategia yritys X:ssä ja kuinka läheiseksi aihe koetaan henkilökunnan keskuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää sellaisia tapoja ja keinoja, joilla strategian viestintää voidaan jatkossa ohjata oikeaan suuntaan, jotta henkilöstön strategiatuntemus paranee ja sitä osataan soveltaa paremmin omaan työhön. Tutkimuksen toimeksianto syntyi, koska kohdeyrityksessä koettiin puutteita henkilöstön strategiatuntemuksessa sekä sen yhteydestä työnkuvaan.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa strategiaa ja yksilön suhdetta strategiaan, strategiaviestintää, muutosviestintää, motivoinnin ja arvostuksen merkitystä. Nämä teoriat tukevat luontevasti raportin empiiristä osuutta.
Empiirisessä osuudessa kuvattiin strategiaan liittyviä tekijöitä eri hierarkiatasojen kautta. Tutkimustulokset saatiin haastattelemalla keskijohtoa sekä toisia saman liiketoiminta-alueen, mutta eri maantieteellisen alueen toimijoita. Esihenkilötasoa kuultiin ryhmätapaamisten kautta ja työntekijätasoa massakyselyn avulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvalitatiivista menetelmää, mutta massakyselyn osalta työ on kvantitatiivinen. Tällä triangulaatiolla uskottiin saatavan paras kokonaisuus tutkimuksen laajuuden ja luotettavuuden kannalta, palvellen toimeksiantoa mahdollisimman monipuolisesti.
Työn löydökset osoittavat, että strategiasta kertovaa ja siihen liittyvää viestintää tulee lisätä kaikilla hierarkian tasoilla. Erityisesti niin sanotulle työntekijätasolle suunnattua strategista viestintää tulee selkeyttää, kohdentaa sekä aktivoida kaikkien käytössä olevien kanavien kautta, toisiaan tukien. Sisällön tulee olla räätälöity kuulijansa mukaiseksi. Raportissa on esitetty kehittämisehdotuksia, joita viestinnän aktivoimisen ja kohdentamisen lisäksi ovat palautteen annon ja sitä kautta motivoinnin prosessin kirkastaminen ja merkityksen avaaminen avoimesti koko henkilökunnalle. Lisäksi esitellään konkreettiset yksikkökohtaiset taulut, jotka ovat esillä toimipaikassa ja jotka kertovat strategian kohdekohtaiset tavoitteet. Nämä taulut liitetään myös osaksi uusien työntekijöiden perehdytystä. Kehitysehdotusten toimeenpano on suunnattu pääosin keskijohdolle ja esihenkilötasolle, mutta palkitseminen ja motivointi koskee yhtä lailla koko henkilökuntaa.
Tutkimusaineiston keruun tavat sekä niiden sisällölliset mallit ovat käytettävissä uudelleen kehitettäessä yrityksen sisäistä strategiaviestintää. Suositeltavaa onkin, että erityisesti massakysely toistetaan esimerkiksi loppuvuodesta 2023 ja verrataan tuloksia edellisen vuoden syksyn 2022 kyselyn tuloksiin.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa strategiaa ja yksilön suhdetta strategiaan, strategiaviestintää, muutosviestintää, motivoinnin ja arvostuksen merkitystä. Nämä teoriat tukevat luontevasti raportin empiiristä osuutta.
Empiirisessä osuudessa kuvattiin strategiaan liittyviä tekijöitä eri hierarkiatasojen kautta. Tutkimustulokset saatiin haastattelemalla keskijohtoa sekä toisia saman liiketoiminta-alueen, mutta eri maantieteellisen alueen toimijoita. Esihenkilötasoa kuultiin ryhmätapaamisten kautta ja työntekijätasoa massakyselyn avulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvalitatiivista menetelmää, mutta massakyselyn osalta työ on kvantitatiivinen. Tällä triangulaatiolla uskottiin saatavan paras kokonaisuus tutkimuksen laajuuden ja luotettavuuden kannalta, palvellen toimeksiantoa mahdollisimman monipuolisesti.
Työn löydökset osoittavat, että strategiasta kertovaa ja siihen liittyvää viestintää tulee lisätä kaikilla hierarkian tasoilla. Erityisesti niin sanotulle työntekijätasolle suunnattua strategista viestintää tulee selkeyttää, kohdentaa sekä aktivoida kaikkien käytössä olevien kanavien kautta, toisiaan tukien. Sisällön tulee olla räätälöity kuulijansa mukaiseksi. Raportissa on esitetty kehittämisehdotuksia, joita viestinnän aktivoimisen ja kohdentamisen lisäksi ovat palautteen annon ja sitä kautta motivoinnin prosessin kirkastaminen ja merkityksen avaaminen avoimesti koko henkilökunnalle. Lisäksi esitellään konkreettiset yksikkökohtaiset taulut, jotka ovat esillä toimipaikassa ja jotka kertovat strategian kohdekohtaiset tavoitteet. Nämä taulut liitetään myös osaksi uusien työntekijöiden perehdytystä. Kehitysehdotusten toimeenpano on suunnattu pääosin keskijohdolle ja esihenkilötasolle, mutta palkitseminen ja motivointi koskee yhtä lailla koko henkilökuntaa.
Tutkimusaineiston keruun tavat sekä niiden sisällölliset mallit ovat käytettävissä uudelleen kehitettäessä yrityksen sisäistä strategiaviestintää. Suositeltavaa onkin, että erityisesti massakysely toistetaan esimerkiksi loppuvuodesta 2023 ja verrataan tuloksia edellisen vuoden syksyn 2022 kyselyn tuloksiin.