Oikosulkurenkaassa olevien reikien vaikutus moottorin toimintaan
Leino, Oskari (2023)
Leino, Oskari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088144
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan, millaisia vaikutuksia reiät aiheuttavat oikosulkurenkaassa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vaikuttavatko reiät heikentävästi oikosulkumoottorin arvoihin, ja selvittää voisiko roottorin tasapainotusmenetelmänä
käyttää laajemmin reikien poraamista oikosulkurenkaisiin, painon lisäämisen sijaan. Tästä aiheesta ei ollut aikaisempaa yhtiön sisäistä tutkimusta, missä olisi fyysisesti testattu reikien vaikutusta.
Työssä perehdyttiin tämän työn toimeksiantajaan, esiteltiin oikosulkumoottorin toimintaa, roottorin valmistusprosessia ja roottorin tasapainotusmenetelmiä. Tutkimuksen aineistona käytettiin pääosin ABB:n omia ohjeistuksia, mutta niiden lisäksi käytettiin myös yleisesti saatavilla olevia lähdemateriaaleja sekä tehtiin testejä oikosulkumoottorille, joissa oli eri määrä reikiä oikosulkurenkaassa.
Työn keskeisiä tuloksia ovat reikien vaikutus oikosulkumoottorin rauta- ja lisähäviöihin sekä hyötysuhteeseen. Työssä analysoidaan mistä nämä vaikutukset todennäköisesti johtuvat ja käydään läpi, kuinka tutkimusta voisi jatkaa tämän työn
pohjalta. This research investigates what kind of effects the holes cause in the shorting ring.
The purpose of this research was to find out if the holes have a debilitating effect on the values of the short-circuit motor, and to find out whether drilling holes in
the shorting rings could be used more widely as a balancing method for the rotor, instead of adding weight. There is no previous research on this topic with physical testing of the effect of holes.
In this thesis, the client was familiarized, the operation of short-circuit motor, the rotor manufacturing process and balancing methods were presented. ABB’s own instructions were mainly used as the research material, but also generally available source materials were used. Short-circuit motor was physically tested with a different number of holes in the shorting ring.
The main results of this research are that the holes have an effect on iron losses, additional losses and efficiency of the short-circuit motor. The research analyses
the possible causes of these effects and gives suggestions how the research could be continued, based on this thesis.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vaikuttavatko reiät heikentävästi oikosulkumoottorin arvoihin, ja selvittää voisiko roottorin tasapainotusmenetelmänä
käyttää laajemmin reikien poraamista oikosulkurenkaisiin, painon lisäämisen sijaan. Tästä aiheesta ei ollut aikaisempaa yhtiön sisäistä tutkimusta, missä olisi fyysisesti testattu reikien vaikutusta.
Työssä perehdyttiin tämän työn toimeksiantajaan, esiteltiin oikosulkumoottorin toimintaa, roottorin valmistusprosessia ja roottorin tasapainotusmenetelmiä. Tutkimuksen aineistona käytettiin pääosin ABB:n omia ohjeistuksia, mutta niiden lisäksi käytettiin myös yleisesti saatavilla olevia lähdemateriaaleja sekä tehtiin testejä oikosulkumoottorille, joissa oli eri määrä reikiä oikosulkurenkaassa.
Työn keskeisiä tuloksia ovat reikien vaikutus oikosulkumoottorin rauta- ja lisähäviöihin sekä hyötysuhteeseen. Työssä analysoidaan mistä nämä vaikutukset todennäköisesti johtuvat ja käydään läpi, kuinka tutkimusta voisi jatkaa tämän työn
pohjalta.
The purpose of this research was to find out if the holes have a debilitating effect on the values of the short-circuit motor, and to find out whether drilling holes in
the shorting rings could be used more widely as a balancing method for the rotor, instead of adding weight. There is no previous research on this topic with physical testing of the effect of holes.
In this thesis, the client was familiarized, the operation of short-circuit motor, the rotor manufacturing process and balancing methods were presented. ABB’s own instructions were mainly used as the research material, but also generally available source materials were used. Short-circuit motor was physically tested with a different number of holes in the shorting ring.
The main results of this research are that the holes have an effect on iron losses, additional losses and efficiency of the short-circuit motor. The research analyses
the possible causes of these effects and gives suggestions how the research could be continued, based on this thesis.