Yrityspakettien kehittäminen virkistyspäiville asiakkaiden toiveiden pohjalta – case Tappara – Tamhockey Oy
Joukainen, Sanni (2023)
Joukainen, Sanni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057966
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin yrityspalveluiden kehittämistä asiakkaiden toiveiden pohjalta. Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja kyselymuotoisesta selvityksestä. Selvityksen tarkoituksena oli saada selville toimeksiantajan potentiaalisten yritysasiakkaiden toiveita virkistyspäivistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi tamperelainen jääkiekkoseura Tappara – Tamhockey Oy.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kirjallinen selvitys toimeksiantajan mahdollisten yritysasiakkaiden toiveista virkistyspäiviä kohtaan, sillä toimeksiantajan yrityspaketteja ostetaan usein virkistyspäiville kehittämään työhyvinvointia. Selvitys tehtiin määrällisenä eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä. Kysely kohdennettiin Tamperetta sijainnillisesti lähinnä olevien jääkiekkoseurojen yhteistyökumppaneille toimeksiantajan toiveesta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui työhyvinvoinnista ja palveluiden kehittämisestä palvelumuotoilun avulla. Työhyvinvoinnissa käsiteltiin erityisesti työhyvinvointia edistävää toimintaa. Palvelumuotoiluun tutustuttiin sen käsitteen ja prosessin alkuvaiheiden kautta, sillä opinnäytetyön selvitys tehtiin osana palvelumuotoiluprosessin tutkimusvaihetta.
Selvityksen tuloksissa suosituimmiksi sisällöiksi nousivat tapahtuma, ruokailu ja aitiopaikka. Suosituin varaus- ja markkinointikanava oli nettisivut, kun taas puhelin ja lehdet olivat epäsuosituimmat kanavat. Selvityksen vastaukset toimivat pohjana toimeksiantajan jatkotutkimuksille, mutta varsinaista kehitystyötä niiden pohjalta ei pysty vielä tekemään pienen vastausprosentin vuoksi. Kehitystyössä kannattaa pitää asiakas keskiössä myös jatkossa ja esimerkiksi haastatteluiden avulla saataisiin syvällisempää käyttäjätietoa palveluiden kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kirjallinen selvitys toimeksiantajan mahdollisten yritysasiakkaiden toiveista virkistyspäiviä kohtaan, sillä toimeksiantajan yrityspaketteja ostetaan usein virkistyspäiville kehittämään työhyvinvointia. Selvitys tehtiin määrällisenä eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä. Kysely kohdennettiin Tamperetta sijainnillisesti lähinnä olevien jääkiekkoseurojen yhteistyökumppaneille toimeksiantajan toiveesta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui työhyvinvoinnista ja palveluiden kehittämisestä palvelumuotoilun avulla. Työhyvinvoinnissa käsiteltiin erityisesti työhyvinvointia edistävää toimintaa. Palvelumuotoiluun tutustuttiin sen käsitteen ja prosessin alkuvaiheiden kautta, sillä opinnäytetyön selvitys tehtiin osana palvelumuotoiluprosessin tutkimusvaihetta.
Selvityksen tuloksissa suosituimmiksi sisällöiksi nousivat tapahtuma, ruokailu ja aitiopaikka. Suosituin varaus- ja markkinointikanava oli nettisivut, kun taas puhelin ja lehdet olivat epäsuosituimmat kanavat. Selvityksen vastaukset toimivat pohjana toimeksiantajan jatkotutkimuksille, mutta varsinaista kehitystyötä niiden pohjalta ei pysty vielä tekemään pienen vastausprosentin vuoksi. Kehitystyössä kannattaa pitää asiakas keskiössä myös jatkossa ja esimerkiksi haastatteluiden avulla saataisiin syvällisempää käyttäjätietoa palveluiden kehittämisen tueksi.