Materiaalivirtojen kuljetusmuotojen päästöjen laskentatyökalu
Pelkonen, Tanja (2023)
Pelkonen, Tanja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305068062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305068062
Tiivistelmä
Ympäristön huomioiminen on vahvasti esillä. Yritykset ja kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia omasta hiilijalanjäljestään, ja osa kuluttajista on alkanut suunnata kulutustaan mahdollisimman pienipäästöisiin tuotteisiin ja palveluihin. Yritykset ovat alkaneet nähdä vähäpäästöisyyden ja ympäristön huomioimisen kilpailuetuna rasitteen sijaan.
Tuotteiden ja palveluiden hiilijalanjäljestä iso osa syntyy logistiikasta. Pitkät kuljetusmatkat muodostavat huomattavia määriä ilmaston lämpenemistä edistäviä kasvihuonekaasupäästöjä. Kuljetukset vaikuttavat myös paikalliseen ilmanlaatuun, erityisesti vilkkailla kaupunkialueilla. Päästöjen selvittämiseksi ja vaihtoehtojen kartoittamiseksi tarvitaan helppokäyttöisiä laskentatyökaluja.
Insinöörityön aiheena oli toteuttaa päästöjen laskentatyökalu, jolla voidaan vertailla erilaisien kuljetusreittien päästöjä sekä kuljetukseen käytettävien polttoaineiden aiheuttamia päästöjä. Työ on saanut inspiraatiota ja tukea materiaalivirtojen murrosta ja Suupohjan kuljetuskäytävän potentiaalia tutkivasta MurSu-hankkeesta. Työkalun haluttiin seuraavan standardia SFS-EN 16258.
Työvaiheita olivat Suupohjan ja Kaskisten sataman alueeseen tutustuminen, tarvittaviin kuljetusmuotoihin ja niiden tulevaisuudennäkymiin perehtyminen sekä päästölaskenta standardiin, -kertoimiin ja olemassa oleviin logistiikka-alan päästölaskentatyökaluihin tutustuminen. Työvaiheet loivat pohjan oman laskentatyökalun toteuttamiselle Excel-ohjelmaa hyödyntäen.
Insinöörityön tuloksena syntyi kuljetuksien vertaamiseen soveltuva päästölaskentatyökalu, joka seuraa standardia SFS-EN 16258. Työkalua voidaan päivittää ja jatkokehittää tulevan uuden standardin ISO 14083:n mukaiseksi sekä lisätä laskentaan esimerkiksi mahdollisuus huomioida kylmäkuljetuksien aiheuttamat päästöt ja energiankulutus erikseen. Muita mahdollisia muutoksia voivat olla esimerkiksi uudet polttoaineet, päivittyvät päästö- ja energiakertoimet sekä käyttöliittymän parannukset mahdollisen käyttäjäkokemuksen perusteella.
Tuotteiden ja palveluiden hiilijalanjäljestä iso osa syntyy logistiikasta. Pitkät kuljetusmatkat muodostavat huomattavia määriä ilmaston lämpenemistä edistäviä kasvihuonekaasupäästöjä. Kuljetukset vaikuttavat myös paikalliseen ilmanlaatuun, erityisesti vilkkailla kaupunkialueilla. Päästöjen selvittämiseksi ja vaihtoehtojen kartoittamiseksi tarvitaan helppokäyttöisiä laskentatyökaluja.
Insinöörityön aiheena oli toteuttaa päästöjen laskentatyökalu, jolla voidaan vertailla erilaisien kuljetusreittien päästöjä sekä kuljetukseen käytettävien polttoaineiden aiheuttamia päästöjä. Työ on saanut inspiraatiota ja tukea materiaalivirtojen murrosta ja Suupohjan kuljetuskäytävän potentiaalia tutkivasta MurSu-hankkeesta. Työkalun haluttiin seuraavan standardia SFS-EN 16258.
Työvaiheita olivat Suupohjan ja Kaskisten sataman alueeseen tutustuminen, tarvittaviin kuljetusmuotoihin ja niiden tulevaisuudennäkymiin perehtyminen sekä päästölaskenta standardiin, -kertoimiin ja olemassa oleviin logistiikka-alan päästölaskentatyökaluihin tutustuminen. Työvaiheet loivat pohjan oman laskentatyökalun toteuttamiselle Excel-ohjelmaa hyödyntäen.
Insinöörityön tuloksena syntyi kuljetuksien vertaamiseen soveltuva päästölaskentatyökalu, joka seuraa standardia SFS-EN 16258. Työkalua voidaan päivittää ja jatkokehittää tulevan uuden standardin ISO 14083:n mukaiseksi sekä lisätä laskentaan esimerkiksi mahdollisuus huomioida kylmäkuljetuksien aiheuttamat päästöt ja energiankulutus erikseen. Muita mahdollisia muutoksia voivat olla esimerkiksi uudet polttoaineet, päivittyvät päästö- ja energiakertoimet sekä käyttöliittymän parannukset mahdollisen käyttäjäkokemuksen perusteella.