Varhaiskasvatuksen sosionomi -lapsiperheiden hyvinvoinnin edistäjänä
Rantsi, Johanna (2023)
Rantsi, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088274
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen rooli lapsuudessa on merkittävä. Varhaiskasvatus luo perhetaustasta ja moninaisista lähtökohdista riippumattoman tasavertaisen kasvua ja kehitystä tukevan ympäristön. Varhaisvuosien hyvinvointi kantaa pitkälle tulevaisuuteen. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänä on tuottaa tukea lapselle ja koko perheelle, edistää hyvinvointia lapsiperheissä, vahvistaa ja edistää perheiden valmiuksia sekä taitoja kohti aktiivista kansalaisuutta.
Opinnäytetyö pohjautuu Kuopion kaupungin varhaiskasvatuspalveluissa vuosina 2020–2021 toteutuneeseen Varhaiskasvatuksen erityisolojen tasoittaminen koronaviruksen vaikutuksen vuoksi – hankkeeseen. Hankkeeseen palkattiin kahdeksan varhaiskasvatuksen sosionomia. Hankkeen aikana varhaiskasvatuksen sosionomit työskentelivät päiväkotiympäristössä lasten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämistyössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tutkimuksen avulla varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan vahvuuksia hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta Kuopion varhaiskasvatuspalveluissa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta hankkeessa ja millaisena se on koettu.
Laadullista ja määrällistä tutkimusta yhdistävä opinnäytetyö on toteutettu Webpropol-kyselytutkimuksella. Vastaajina ovat toimineet hankepäiväkotien päiväkodinjohtajat, varhaiskasvatuksenopettajat, varhaiskasvatuksen erityisopettajat ja varhaiskasvatuksen sosionomit. Kyselyyn vastaajamäärän pienuudesta (n=18) johtuen, johtopäätöksiin on suhtauduttava varauksella. Tutkimuksen kautta on kuitenkin mahdollista saada näkökulmia varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta Kuopion varhaiskasvatukseen ja muiden kiinnostuneiden tiedoksi.
Tutkimustuloksien perusteella varhaiskasvatuksen sosionomin vahvin osaaminen koetaan vanhemmuuden tukemisessa, varhaisessa tuessa ja huolen puheeksi ottamisessa sekä palveluohjauksessa. Varhaiskasvatuksen sosionomin työn kehittämisessä nähdään tärkeänä tehtävänkuvan luominen ja työnvaativuuden arviointiin perustuva palkkaus. The role of early childhood education and care (ECEC) in childhood is significant. ECEC creates an equal environment for growth and development that is independent of family background and diverse starting points. The well-being of the early years will carry far into the future. The task of the ECEC Social Services Professionals is to provide support for the child and the whole family, to promote well-being in families with children, to strengthen and promote the families' capabilities and skills towards active citizenship.
This thesis was based on the project "Levelling out the special conditions of early childhood education and care due to the impact of the COVID-19 pandemic", which was implemented in ECEC services of the City of Kuopio in 2020–2021. Eight (8) ECEC Social Services Professionals were hired for the project. During the project, the ECEC Social Services Professionals worked in daycare centres to promote the well-being of children and families with children.
The aim of the thesis was to examine and find out the strengths of the job description of ECEC Social Services Professionals from the perspective of promoting well-being in daycare centres of Kuopio's early childhood education and care services. The aim was to produce information on the job description of ECEC Social Services Professionals in the project and how it had been perceived.
The thesis, which combined qualitative and quantitative research, was carried out with the Webropol survey. The respondents were daycare centre managers, early childhood education teachers, special education teachers and social services professionals in ECEC. Due to the small number of respondents to the survey (n=18), the conclusions should be approached with caution. However, through the research, it was possible to gain perspectives on the job description of the ECEC Social Services Professionals in Kuopio and provide information to other interested parties.
Based on the research results, the strongest competence of ECEC Social Services Professionals was experienced in supporting parenthood, early support and raising concerns, as well as in service guidance. In the development of the work of Social Services Professionals in early childhood education and care, it is considered important to create a job description and a pay level based on an assessment of work demands.
Opinnäytetyö pohjautuu Kuopion kaupungin varhaiskasvatuspalveluissa vuosina 2020–2021 toteutuneeseen Varhaiskasvatuksen erityisolojen tasoittaminen koronaviruksen vaikutuksen vuoksi – hankkeeseen. Hankkeeseen palkattiin kahdeksan varhaiskasvatuksen sosionomia. Hankkeen aikana varhaiskasvatuksen sosionomit työskentelivät päiväkotiympäristössä lasten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämistyössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tutkimuksen avulla varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan vahvuuksia hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta Kuopion varhaiskasvatuspalveluissa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta hankkeessa ja millaisena se on koettu.
Laadullista ja määrällistä tutkimusta yhdistävä opinnäytetyö on toteutettu Webpropol-kyselytutkimuksella. Vastaajina ovat toimineet hankepäiväkotien päiväkodinjohtajat, varhaiskasvatuksenopettajat, varhaiskasvatuksen erityisopettajat ja varhaiskasvatuksen sosionomit. Kyselyyn vastaajamäärän pienuudesta (n=18) johtuen, johtopäätöksiin on suhtauduttava varauksella. Tutkimuksen kautta on kuitenkin mahdollista saada näkökulmia varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta Kuopion varhaiskasvatukseen ja muiden kiinnostuneiden tiedoksi.
Tutkimustuloksien perusteella varhaiskasvatuksen sosionomin vahvin osaaminen koetaan vanhemmuuden tukemisessa, varhaisessa tuessa ja huolen puheeksi ottamisessa sekä palveluohjauksessa. Varhaiskasvatuksen sosionomin työn kehittämisessä nähdään tärkeänä tehtävänkuvan luominen ja työnvaativuuden arviointiin perustuva palkkaus.
This thesis was based on the project "Levelling out the special conditions of early childhood education and care due to the impact of the COVID-19 pandemic", which was implemented in ECEC services of the City of Kuopio in 2020–2021. Eight (8) ECEC Social Services Professionals were hired for the project. During the project, the ECEC Social Services Professionals worked in daycare centres to promote the well-being of children and families with children.
The aim of the thesis was to examine and find out the strengths of the job description of ECEC Social Services Professionals from the perspective of promoting well-being in daycare centres of Kuopio's early childhood education and care services. The aim was to produce information on the job description of ECEC Social Services Professionals in the project and how it had been perceived.
The thesis, which combined qualitative and quantitative research, was carried out with the Webropol survey. The respondents were daycare centre managers, early childhood education teachers, special education teachers and social services professionals in ECEC. Due to the small number of respondents to the survey (n=18), the conclusions should be approached with caution. However, through the research, it was possible to gain perspectives on the job description of the ECEC Social Services Professionals in Kuopio and provide information to other interested parties.
Based on the research results, the strongest competence of ECEC Social Services Professionals was experienced in supporting parenthood, early support and raising concerns, as well as in service guidance. In the development of the work of Social Services Professionals in early childhood education and care, it is considered important to create a job description and a pay level based on an assessment of work demands.