Graafinen notaatio: visuaaliset nuotit vapaan improvisaation kehyksenä
Johanson, Iina (2023)
Johanson, Iina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305068038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305068038
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni graafista notaatiota. Lähestyn aihetta säveltämisen, äänittämisen, sekä haastattelun kautta. Työn taustatietoina kartoitin graafisten nuottien historiaa, sekä poikkitaiteellisuutta eli muiden taidemuotojen hyödyntämistä graafisten nuottien sävellystyössä. Opinnäytetyöni keskiössä on graafisten nuottien käyttö ryhmäimprovisaatiossa.
Sävelsin ja sanoitin työni osana kaksi graafista teosta. Tuotin niistä äänitteet, jotka pohjautuvat vapaaseen ryhmäimprovisaatioon ja toteutin teemahaastattelun äänitteellä esiintyvän viiden hengen ryhmän kanssa. Sävellysten, äänitteiden ja haastattelun perusteella pääsin tutkimaan, tukevatko tekemäni nuotit ryhmäimprovisaatiota.
Yksi keskeisimmistä havainnoistani oli, että kyseinen improvisoiva yhtye koki graafisen notaation hyvänä tapana säveltää vapaata improvisaatiomusiikkia. He onnistuivat löytämään itselleen mielekkäitä tapoja lukea vapaasti tulkittavia nuottejani. Toinen keskeinen havainto oli, että graafinen notaatio ei rajoita soiton laatua samalla tavalla kuin perinteinen notaatio. Haastattelussa nousi esiin, että perinteistä nuottia soittaessa on enemmän sidottu oman soittimen konventioihin, perinteisiin tapoihin soittaa soitinta. Esiin nousi myös, että live-elektroniikkaa hyödyntävän artistin on lähes mahdotonta soittaa perinteisistä nuoteista.
Äänitysprosessi ja ryhmähaastattelu herätti havaintoja työskentelytapojeni toimivuudesta graafisen notaation kontekstissa. Studiossa useampien ottojen äänittäminen vaikutti olevan varsin hedelmällistä, sillä jokainen äänite oli varsin erilainen tulkinta samasta nuotista. Suullisten ohjeiden käyttö äänitystilanteessa jakoi mielipiteitä. Jotkut olivat sitä mieltä, että ne rajasivat turhan paljon improvisaatiota, tai että vahvat ulkoapäin syötetyt mielikuvat vaikuttivat vahvasti omaan tulkintaan nuotista. Toiset pitivät siitä, että kerroin omia ajatuksiani nuoteista ja alustin teosten tunnelmaa ja tulkinnallista kehystä.
Graafinen notaatio on Suomessa laajalti tuntematon konsepti. Sen tutkiminen ja käytännön kokeilun dokumentointi tuntui siis mielekkäältä asialta tuoda esille.
Sävelsin ja sanoitin työni osana kaksi graafista teosta. Tuotin niistä äänitteet, jotka pohjautuvat vapaaseen ryhmäimprovisaatioon ja toteutin teemahaastattelun äänitteellä esiintyvän viiden hengen ryhmän kanssa. Sävellysten, äänitteiden ja haastattelun perusteella pääsin tutkimaan, tukevatko tekemäni nuotit ryhmäimprovisaatiota.
Yksi keskeisimmistä havainnoistani oli, että kyseinen improvisoiva yhtye koki graafisen notaation hyvänä tapana säveltää vapaata improvisaatiomusiikkia. He onnistuivat löytämään itselleen mielekkäitä tapoja lukea vapaasti tulkittavia nuottejani. Toinen keskeinen havainto oli, että graafinen notaatio ei rajoita soiton laatua samalla tavalla kuin perinteinen notaatio. Haastattelussa nousi esiin, että perinteistä nuottia soittaessa on enemmän sidottu oman soittimen konventioihin, perinteisiin tapoihin soittaa soitinta. Esiin nousi myös, että live-elektroniikkaa hyödyntävän artistin on lähes mahdotonta soittaa perinteisistä nuoteista.
Äänitysprosessi ja ryhmähaastattelu herätti havaintoja työskentelytapojeni toimivuudesta graafisen notaation kontekstissa. Studiossa useampien ottojen äänittäminen vaikutti olevan varsin hedelmällistä, sillä jokainen äänite oli varsin erilainen tulkinta samasta nuotista. Suullisten ohjeiden käyttö äänitystilanteessa jakoi mielipiteitä. Jotkut olivat sitä mieltä, että ne rajasivat turhan paljon improvisaatiota, tai että vahvat ulkoapäin syötetyt mielikuvat vaikuttivat vahvasti omaan tulkintaan nuotista. Toiset pitivät siitä, että kerroin omia ajatuksiani nuoteista ja alustin teosten tunnelmaa ja tulkinnallista kehystä.
Graafinen notaatio on Suomessa laajalti tuntematon konsepti. Sen tutkiminen ja käytännön kokeilun dokumentointi tuntui siis mielekkäältä asialta tuoda esille.