Laulusuzukista ammattimuusikoksi: laulusuzukimenetelmällä laulua opiskelleiden musiikin ammattilaisten kokemuksia menetelmästä
Mäyry, Janina (2023)
Mäyry, Janina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305068061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305068061
Tiivistelmä
Laulusuzuki on suomalaisen MuT Päivi Kukkamäen kehittämä lasten ja nuorten laulunopetusmenetelmä, joka perustuu Suzuki-soitonopetusmenetelmään. Tässä opinnäytetyössä tutkin laulusuzukimenetelmää laulua menetelmällä opiskelleiden musiikin ammattilaisten näkemysten ja kokemusten pohjalta. Pohdin laulusuzukimenetelmää myös omien kokemusteni pohjalta. Opinnäytetyön taustaksi esittelen Suzuki-menetelmää sekä laulusuzukin historiaa, pedagogisia periaatteita ja nykyistä tilannetta.
Opinnäytetyön tutkimusaineistona ovat neljän musiikin ammattilaisen haastattelut, jotka toteutettiin Zoom-videopalveluyhteydellä. Haastattelut olivat tyypiltään puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelujen sisältö on analysoitu teemoitellen laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Haastatteluissa korostui menetelmän tarjoama positiivinen anti: oppimiselle otollinen ympäristö, tiivis yhteisö, laulaminen elämäntapana, kokonaisvaltainen kohtaaminen kasvun ja kehityksen tukena sekä esiintymis-, kulttuuri- ja kielitaidot. Musiikin ammattilaiselle laulusuzuki tarjosi hyvän pohjan ammattimaiselle laulamiselle, monipuolista työelämäosaamista, laajan ohjelmistotuntemuksen ja nopean musiikillisen omaksumiskyvyn. Omaan työhön saatiin työskentelytapoja, harjoituksia sekä Suzuki-filosofian periaatteita. Esiin nousi myös joitain kehityskohteita. Näitä olivat kehollisuuden lisääminen sekä solistisen äänenkäytön ja vapautuneemman esiintymisen etsiminen tietyn taitotason saavuttaneiden oppilaiden kanssa. Menetelmän kehittymiselle todettiin tärkeäksi tietoisuuden lisääntyminen menetelmästä erityisesti laulunopettajien keskuudessa.
Laulusuzuki tarjoaa laulunopettajille tietoa ja välineitä lasten laulunopetukseen. Lapsena aloitettu laulusuzuki koettiin merkittävänä osana kokonaisvaltaista kasvua ja se tuki monipuolisesti laulun ammattiopintoihin ja musiikin ammattilaiseksi siirtymistä.
Opinnäytetyön tutkimusaineistona ovat neljän musiikin ammattilaisen haastattelut, jotka toteutettiin Zoom-videopalveluyhteydellä. Haastattelut olivat tyypiltään puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelujen sisältö on analysoitu teemoitellen laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Haastatteluissa korostui menetelmän tarjoama positiivinen anti: oppimiselle otollinen ympäristö, tiivis yhteisö, laulaminen elämäntapana, kokonaisvaltainen kohtaaminen kasvun ja kehityksen tukena sekä esiintymis-, kulttuuri- ja kielitaidot. Musiikin ammattilaiselle laulusuzuki tarjosi hyvän pohjan ammattimaiselle laulamiselle, monipuolista työelämäosaamista, laajan ohjelmistotuntemuksen ja nopean musiikillisen omaksumiskyvyn. Omaan työhön saatiin työskentelytapoja, harjoituksia sekä Suzuki-filosofian periaatteita. Esiin nousi myös joitain kehityskohteita. Näitä olivat kehollisuuden lisääminen sekä solistisen äänenkäytön ja vapautuneemman esiintymisen etsiminen tietyn taitotason saavuttaneiden oppilaiden kanssa. Menetelmän kehittymiselle todettiin tärkeäksi tietoisuuden lisääntyminen menetelmästä erityisesti laulunopettajien keskuudessa.
Laulusuzuki tarjoaa laulunopettajille tietoa ja välineitä lasten laulunopetukseen. Lapsena aloitettu laulusuzuki koettiin merkittävänä osana kokonaisvaltaista kasvua ja se tuki monipuolisesti laulun ammattiopintoihin ja musiikin ammattilaiseksi siirtymistä.