Brändin rakentaminen aloittelevalle yritykselle
Tiainen, Heini (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088281
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on luoda pohja aloittelevan yrityksen brändille. Brändin rakentumisen osa-alueiden tunnistaminen yritystoiminnan alussa, luo määrätietoisen pohjan yrityksen toiminnalle ja selkeyttää brändin toimia yrityksessä. Yritys X haluaa panostaa positiiviseen brändikuvaan alkuvaiheista lähtien. Tutkimuksen myötä Yritys X:n perustaja saa hyvän pohjan, jolla lähteä toteuttamaan toiminnoillaan brändin rakentamista sosiaalista mediaa hyödyntäen. Brändin rakentamisen tueksi aiheina käsitellään myös markkinointia, sosiaalista mediaa sekä asiakassegmentointia.
Opinnäytetyössä paneudutaan brändin eri osa-alueisiin ja siihen, kuinka eri asiat vaikuttavat brändin luomiseen. Käsitteiden avaamisen myötä on rakentunut tutkimusrunko, jonka avulla tarkastellaan eri yritysten somejulkaisuja ja kuinka brändiä on niissä hyödynnetty. Brändikaavion avulla luodaan kokonaisuus, jolla yritys seuraa ja rakentaa brändiä.
Opinnäytetyö käsittelee laadullisen tutkimusmenetelmän osa-alueen havainnoinnin kautta kerättyjä tietoja, joilla kartoitetaan yritysten somekäyttäytymistä sekä tarkastellaan yritysten brändimielikuvan luomista somessa sekä julkaisujen sisällön vaikutusta tykkäysten määrään. Tämän myötä kartoitetaan Yritys X:n brändin rakentamista somemarkkinointia hyödyntäen. Valittujen yritysten brändiä ja tunnettuutta tarkastellaan ennalta luotujen mieli-kuvien myötä. Benchmarking on tutkimuksessa toinen käytetty menetelmä ja sillä vertailtiin yritysten luomaa mielikuvaa Yritys X:n tavoitemielikuvaa vasten. Tietoja kerättiin yritysvierailulla ja vertailun kohteina olivat palvelu, yleisilme, viihtyisyys sekä asiakaspalvelu. Huomioitiin yrityksestä jäävä mielikuva sekä käsiteltiin jo luotu-ja mielikuvia sekä yrityksen tunnettuutta tutkijan mielessä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että yrityksen sisällä oleva brändi, oli se mikä tahansa, saavuttaa suurimman mielenkiinnon sosiaalisessa mediassa. Oikean positioinnin myötä brändi saa lisää tunnettuutta, jonka myötä brändi vahvistuu. Vertailemalla saatujen tulosten perusteella Yritys X:lle muodostui selkeä ajatus, kuinka luoda palvelulla ja värimaailmalla brändi yrityksen sisälle vahvistaen samalla koko yritystä.
Opinnäytetyössä paneudutaan brändin eri osa-alueisiin ja siihen, kuinka eri asiat vaikuttavat brändin luomiseen. Käsitteiden avaamisen myötä on rakentunut tutkimusrunko, jonka avulla tarkastellaan eri yritysten somejulkaisuja ja kuinka brändiä on niissä hyödynnetty. Brändikaavion avulla luodaan kokonaisuus, jolla yritys seuraa ja rakentaa brändiä.
Opinnäytetyö käsittelee laadullisen tutkimusmenetelmän osa-alueen havainnoinnin kautta kerättyjä tietoja, joilla kartoitetaan yritysten somekäyttäytymistä sekä tarkastellaan yritysten brändimielikuvan luomista somessa sekä julkaisujen sisällön vaikutusta tykkäysten määrään. Tämän myötä kartoitetaan Yritys X:n brändin rakentamista somemarkkinointia hyödyntäen. Valittujen yritysten brändiä ja tunnettuutta tarkastellaan ennalta luotujen mieli-kuvien myötä. Benchmarking on tutkimuksessa toinen käytetty menetelmä ja sillä vertailtiin yritysten luomaa mielikuvaa Yritys X:n tavoitemielikuvaa vasten. Tietoja kerättiin yritysvierailulla ja vertailun kohteina olivat palvelu, yleisilme, viihtyisyys sekä asiakaspalvelu. Huomioitiin yrityksestä jäävä mielikuva sekä käsiteltiin jo luotu-ja mielikuvia sekä yrityksen tunnettuutta tutkijan mielessä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että yrityksen sisällä oleva brändi, oli se mikä tahansa, saavuttaa suurimman mielenkiinnon sosiaalisessa mediassa. Oikean positioinnin myötä brändi saa lisää tunnettuutta, jonka myötä brändi vahvistuu. Vertailemalla saatujen tulosten perusteella Yritys X:lle muodostui selkeä ajatus, kuinka luoda palvelulla ja värimaailmalla brändi yrityksen sisälle vahvistaen samalla koko yritystä.