Metropolian musiikin opiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta harjoittelun ja esiintymisen näkökulmasta
Pehkonen, Moona (2023)
Pehkonen, Moona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305078115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305078115
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni opiskelijoiden kokemuksia koronan aikaisesta etäopiskelusta harjoittelun ja esiintymisen näkökulmasta. Tutkimuskysymykset ovat: (1) Minkälaisena Metropolian musiikin opiskelijat ovat kokeneet korona-ajan opiskelun? (2) Minkälaisena opiskelijat ovat kokeneet opiskeluhyvinvointinsa korona-aikana ja minkälaista tukea ovat mielestänsä saaneet? (3) Miten opiskelijat ovat harjoitelleet instrumenttiaan korona-aikana? (4) Miten opiskelijat ovat esiintyneet korona-aikana?
Opinnäytteen tutkimusaineisto on Metropolian eLomakkeella toteutettu kysely, joka analysoitiin laadullisesti. Kysely lähetettiin kaikille Metropolian musiikin opiskelijoille tutkintovastaavan kautta ensimmäisen kerran sähköpostilla. Uusintakysely lähetettiin tutkintovastaavan kautta kunkin musiikin pääaineen työtilaan. Aikaa kyselyyn vastaamiseen oli 1.2.-27.2.2023. Kyselyyn vastasi 42 henkilöä.
Kyselyn tulosten mukaan opiskelijat kokivat muutoksia harjoittelussa, esiintymisessä ja koetussa opiskeluhyvinvoinnissa etäopiskeluaikana. Ne, jotka kokivat harjoittelurutiinien ja/tai harjoittelun laadun heikentyneen, vastasivat muita todennäköisimmin myös harjoittelumotivaation sekä keskittymiskyvyn heikentyneen. Etäesiintymisen koettiin laskeneen esiintymisen miellyttävyyttä. Suurin osa niistä, jotka kokivat harjoittelurutiinien ja/tai harjoittelun laadun muuttuneen huonompaan suuntaan, koki muita useammin myös esiintymisjännityksen lisääntyneen. Ne, jotka kokivat sosiaalisten suhteiden heikentyneen, kokivat muita useammin harjoittelumotivaationsa laskeneen. Suurin osa vastaajista koki harjoittelumotivaation laskeneen, stressitason nousseen ja keskittymiskyvyn heikentyneen. Muutokset sosiaalisissa suhteissa näyttivät vaikuttaneen kokemuksiin harjoittelusta, esiintymisestä ja opiskeluhyvinvoinnista sekä etäopiskelusta yleisesti.
Opinnäytetyö voi auttaa Metropolia-ammattikorkeakoulun musiikin tutkintoa suunnittelemaan opintoja vastaavanlaisessa yhteiskunnallisessa tilanteessa sekä hybridiopetuksessa. Opiskelijat ja opettajat voivat ymmärtää laajemmin etäopiskelun aiheuttamia kokemuksia.
Opinnäytteen tutkimusaineisto on Metropolian eLomakkeella toteutettu kysely, joka analysoitiin laadullisesti. Kysely lähetettiin kaikille Metropolian musiikin opiskelijoille tutkintovastaavan kautta ensimmäisen kerran sähköpostilla. Uusintakysely lähetettiin tutkintovastaavan kautta kunkin musiikin pääaineen työtilaan. Aikaa kyselyyn vastaamiseen oli 1.2.-27.2.2023. Kyselyyn vastasi 42 henkilöä.
Kyselyn tulosten mukaan opiskelijat kokivat muutoksia harjoittelussa, esiintymisessä ja koetussa opiskeluhyvinvoinnissa etäopiskeluaikana. Ne, jotka kokivat harjoittelurutiinien ja/tai harjoittelun laadun heikentyneen, vastasivat muita todennäköisimmin myös harjoittelumotivaation sekä keskittymiskyvyn heikentyneen. Etäesiintymisen koettiin laskeneen esiintymisen miellyttävyyttä. Suurin osa niistä, jotka kokivat harjoittelurutiinien ja/tai harjoittelun laadun muuttuneen huonompaan suuntaan, koki muita useammin myös esiintymisjännityksen lisääntyneen. Ne, jotka kokivat sosiaalisten suhteiden heikentyneen, kokivat muita useammin harjoittelumotivaationsa laskeneen. Suurin osa vastaajista koki harjoittelumotivaation laskeneen, stressitason nousseen ja keskittymiskyvyn heikentyneen. Muutokset sosiaalisissa suhteissa näyttivät vaikuttaneen kokemuksiin harjoittelusta, esiintymisestä ja opiskeluhyvinvoinnista sekä etäopiskelusta yleisesti.
Opinnäytetyö voi auttaa Metropolia-ammattikorkeakoulun musiikin tutkintoa suunnittelemaan opintoja vastaavanlaisessa yhteiskunnallisessa tilanteessa sekä hybridiopetuksessa. Opiskelijat ja opettajat voivat ymmärtää laajemmin etäopiskelun aiheuttamia kokemuksia.
