Sosiaalisen tarinan visualisointi selkoanimaatioksi autismikirjon henkilön toiminnanohjauksen tueksi : kognitiivisen saavutettavuuden huomioiminen sosiaalisen tarinan animoinnissa
Paananen, Matilda (2023)
Paananen, Matilda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088198
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda konseptitason selkoanimaatio kognitiivisen saavutettavuuden periaatteiden mukaan autismikirjon henkilön toiminnanohjaukseen. Tätä varten työssä pyritään selvittämään, mitä autismikirjon henkilön toiminnanohjaus tarkoittaa, mitä elementtejä se sisältää sekä mitä kognitiiviseen saavutettavuuteen kuuluu. Opinnäytetyössä havainnoidaan omaa toimintaa.
Työn kirjallisuusosassa käydään läpi autismikirjoa visuaalisen muotoilijan näkökulmasta, toiminnanohjausta ja siinä käytettäviä visuaalisia apuvälineitä, muun muassa sosiaalisia tarinoita ja strukturointia. Opinnäytetyössä käydään myös kevyesti läpi kuvakommunikointia sekä kuvien käyttöä toiminnanohjauksessa ja sen tukena. Tämän jälkeen kerrotaan kognitiivisesta saavutettavuudesta sekä käydään läpi ohjeita videopohjaisen selkomateriaalin tuotantoon. Kirjallisuusosan jälkeen kerättyä tietoainesta hyödynnetään projektiosassa selkoanimaatiokonseptin luomiseen. Animaatio perustuu autismikirjon lapselle tarkoitettuun sosiaaliseen tarinaan, ja konseptista animoidaan yksi kohtaus. Projektin prosessia tuetaan kuvien avulla. Liitteenä löytyy sekä mallina toiminut sosiaalinen tarina että sen pohjalta selkoanimaatiota varten kuvitettu uusi tarina.
Opinnäytetyössä lukijalle tulee autismikirjon ja erilaisten toiminnanohjauksen tapojen lisäksi selväksi saavutettavuus ja sen tärkeys. Kun ollaan suunnittelemassa mitä tahansa materiaalia sellaiselle kohderyhmälle, jonka henkilöillä on erityspiirteitä ja tarpeita, tulee taustatyöhön käyttää paljon aikaa ja vaivaa. Kun kaikesta materiaalista suunnitellaan lähtökohtaisesti saavutettavaa, se lisää sekä autismikirjon että muiden henkilöiden itsenäisyyttä yhteiskunnassa ja helpottaa heidän arkeaan. Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi sellainen animaatiokonsepti, jota voi mahdollisesti hyödyntää toiminnanohjauksessa sosiaalisen tarinan tavoin helpottamaan autismikirjon lapsen arjen sosiaalisia vaikeuksia.
Työn kirjallisuusosassa käydään läpi autismikirjoa visuaalisen muotoilijan näkökulmasta, toiminnanohjausta ja siinä käytettäviä visuaalisia apuvälineitä, muun muassa sosiaalisia tarinoita ja strukturointia. Opinnäytetyössä käydään myös kevyesti läpi kuvakommunikointia sekä kuvien käyttöä toiminnanohjauksessa ja sen tukena. Tämän jälkeen kerrotaan kognitiivisesta saavutettavuudesta sekä käydään läpi ohjeita videopohjaisen selkomateriaalin tuotantoon. Kirjallisuusosan jälkeen kerättyä tietoainesta hyödynnetään projektiosassa selkoanimaatiokonseptin luomiseen. Animaatio perustuu autismikirjon lapselle tarkoitettuun sosiaaliseen tarinaan, ja konseptista animoidaan yksi kohtaus. Projektin prosessia tuetaan kuvien avulla. Liitteenä löytyy sekä mallina toiminut sosiaalinen tarina että sen pohjalta selkoanimaatiota varten kuvitettu uusi tarina.
Opinnäytetyössä lukijalle tulee autismikirjon ja erilaisten toiminnanohjauksen tapojen lisäksi selväksi saavutettavuus ja sen tärkeys. Kun ollaan suunnittelemassa mitä tahansa materiaalia sellaiselle kohderyhmälle, jonka henkilöillä on erityspiirteitä ja tarpeita, tulee taustatyöhön käyttää paljon aikaa ja vaivaa. Kun kaikesta materiaalista suunnitellaan lähtökohtaisesti saavutettavaa, se lisää sekä autismikirjon että muiden henkilöiden itsenäisyyttä yhteiskunnassa ja helpottaa heidän arkeaan. Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi sellainen animaatiokonsepti, jota voi mahdollisesti hyödyntää toiminnanohjauksessa sosiaalisen tarinan tavoin helpottamaan autismikirjon lapsen arjen sosiaalisia vaikeuksia.