Visuaalinen narratiivi tarinavetoisissa videopeleissä
Riipinen, Sofia (2023)
Riipinen, Sofia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088176
Tiivistelmä
Tämä teoriaan pohjautuva opinnäytetyö käsittelee visuaalista narratiivia tarinavetoisissa videopeleissä. Työn tavoitteena on havainnollistaa erilaisia tapoja kertoa tarinaa visuaalisin keinoin ja pohtia käytäntöjä, joilla pelaajaa pyritään ohjaamaan niin toiminnallisesti kuin emotionaalisestikin. Työ toteutettiin teoreettisena tutkielmana kuvaesimerkkien avulla. Lähdemateriaalina suosittiin peliteorian, taidehistorian ja elokuvataiteen tietokirjallisuutta, pelien visuaaliseen narratiiviin keskittyviä tutkielmia ja luentoja sekä videoita eri tarinavetoisista videopeleistä.
Opinnäytetyö pohjustaa visuaalista tarinankerrontaa yleisellä tasolla verraten erilaisia perinteisiä medioita interaktiivisiin videopeleihin. Tutkielmassa pohditaan videopelien ja immersion merkitystä viihteessä ja listataan videopelien yleisimmät visuaaliset tarinankerronnan muodot avaten niiden käyttötarkoitusta. Tekstissä pyritään tiivistämään yleisimpien visuaalisten tekijöiden, kuten valon, mallinnusten ja tasosuunnittelun, merkitystä tunnelman ja kerronnan kannalta. Viimeinen aihekokonaisuus käsittelee ympäristön ohjaavaa ja opettavaa luonnetta. Erilaisten teorioiden toimivuutta havainnollistetaan vertailemalla videopelien kohtauksia opittuihin keinoihin.
Visuaalisen tarinankerronnan teoriaan perehtyminen osoitti videopelien olevan monipuolisempi ja tarjoavan enemmän tilaa visuaalisen narratiivin käyttöön kuin perinteiset mediat. Samalla opinnäytetyö osoittaa, miten samanlaiset visuaaliset keinot viestiä tarinaa toimivat mediasta huolimatta. Näin ollen tämä opinnäytetyö toimii johdatuksena visuaaliseen ympäristösuunnitteluun kaikille aloitteleville ympäristötaiteilijoille peli- ja animaatioalalla.
Opinnäytetyö pohjustaa visuaalista tarinankerrontaa yleisellä tasolla verraten erilaisia perinteisiä medioita interaktiivisiin videopeleihin. Tutkielmassa pohditaan videopelien ja immersion merkitystä viihteessä ja listataan videopelien yleisimmät visuaaliset tarinankerronnan muodot avaten niiden käyttötarkoitusta. Tekstissä pyritään tiivistämään yleisimpien visuaalisten tekijöiden, kuten valon, mallinnusten ja tasosuunnittelun, merkitystä tunnelman ja kerronnan kannalta. Viimeinen aihekokonaisuus käsittelee ympäristön ohjaavaa ja opettavaa luonnetta. Erilaisten teorioiden toimivuutta havainnollistetaan vertailemalla videopelien kohtauksia opittuihin keinoihin.
Visuaalisen tarinankerronnan teoriaan perehtyminen osoitti videopelien olevan monipuolisempi ja tarjoavan enemmän tilaa visuaalisen narratiivin käyttöön kuin perinteiset mediat. Samalla opinnäytetyö osoittaa, miten samanlaiset visuaaliset keinot viestiä tarinaa toimivat mediasta huolimatta. Näin ollen tämä opinnäytetyö toimii johdatuksena visuaaliseen ympäristösuunnitteluun kaikille aloitteleville ympäristötaiteilijoille peli- ja animaatioalalla.
