2D Software Render Core for Prototyping in Development Environments
Connal, Victor (2023)
Connal, Victor
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088285
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kaksiulotteisen ohjelmistopohjaisen renderöijän tuotanto käytettäväksi kehitysympäristöissä, joissa ei ole kohdealustoja. Tällainen renderöijä poistaa usean graafisen ohjelmointirajapinnan käyttötarpeen, kuten käyttöjärjestelmäkohtaiset Microsoft DirectX- ja Apple Metal -toteutukset. Vaihtoehtoisesti ohuen grafiikkaohjelmointirajapinnan käytön yhteydessä on mahdollista ohjata prosessorilla luotuja kuvia näytönohjaimelle, esimerkiksi OpenGL-kontekstin kautta, tai vapauttaa näytönohjain tehtävistä, kuten virheenkorjauksen visualisointi, siirtämällä työt prosessorille.
Työn tavoitteena oli tarjota alustariippumaton renderöintiputki, jossa on yksinkertainen käyttöliittymä ilman ulkoisia riippuvuuksia, eli helposti integroitava ja laajennettava ratkaisu kuvan rakentamiseen. Sopivan toteutuksen saavuttamiseksi työssä perehdyttiin kuvankäsittelyn menneisiin ja nykyisiin laitteisto- ja ohjelmointikäytäntöihin.
Esitetty tulos on sovellusrajapinta, joka tarjoaa yksinkertaisen grafiikkaohjelmointiympäristön, jossa on monipuoliset käyttömahdollisuudet, esimerkiksi pylväskaavion piirto, virheenkorjauksen visualisointi tai pelin renderöintiarkkitehtuuriin perusta.
Työn tavoitteena oli tarjota alustariippumaton renderöintiputki, jossa on yksinkertainen käyttöliittymä ilman ulkoisia riippuvuuksia, eli helposti integroitava ja laajennettava ratkaisu kuvan rakentamiseen. Sopivan toteutuksen saavuttamiseksi työssä perehdyttiin kuvankäsittelyn menneisiin ja nykyisiin laitteisto- ja ohjelmointikäytäntöihin.
Esitetty tulos on sovellusrajapinta, joka tarjoaa yksinkertaisen grafiikkaohjelmointiympäristön, jossa on monipuoliset käyttömahdollisuudet, esimerkiksi pylväskaavion piirto, virheenkorjauksen visualisointi tai pelin renderöintiarkkitehtuuriin perusta.