Sisältöä Tuva-koulutuksen valinnaisiin opintoihin
Huhtio, Johanna (2023)
Huhtio, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088326
Tiivistelmä
Tuva eli tutkintoon valmentava koulutus on elokuussa 2022 aloittanut nivelvaiheen koulutus, jossa tavoitteena
on antaa opiskelijalle riittävät valmiudet siirtyä toisen asteen opintoihin. Kuluneen vuoden aikana on havaittu,
että opiskelijat kaipaavat Tuva-koulutukseen monipuolisempaa ja aktivoivaa sisältöä. Tuvan valinnaisissa
opinnoissa oli ainoastaan kaksi vaihtoehtoa, johon halusimme ideoita uusiin sisältöihin. Tavoitteena oli, että
sisällöissä voitaisiin opettaa nuorille tulevaisuuden kannalta hyödyllisiä taitoja. Tutkimuksessa lähdettiin selvittämään tulevaisuuden osaamistarpeita eli taitoja, joita nuoret tulevat tarvitsemaan Tuvan jälkeen, työelämässä ja omassa arjessaan. Työn teoreettisessa viitekehyksessä paneudutaan osaamisen kehittämiseen ja
tulevaisuuden osaamiseen. Lisäksi tutustutaan Z-sukupolveen ja heidän tulevaisuuden toiveisiinsa, sekä siihen
miten työelämä tulee muuttumaan heidän siirtyessä sinne.
Työn tutkimusote oli laadullinen, jossa oli myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen lähestymistapa
oli tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimusten ja ryhmähaastattelun avulla. Kyselytutkimukset toteutettiin Tuvalla opiskeleville nuorille ja valikoidulle joukolle, jotka työskentelevät toisen asteen opetus- ja ohjaustyössä. Puolistrukturoitu ryhmähaastattelu toteutettiin Tuvalla opettaville ja ohjaaville henkilöille.
Tutkimuksen avulla haettiin vastauksia ja ymmärrystä nuorten tulevaisuuden kiinnostuksen kohteista ja toiveista. Lisäksi selvitettiin mitkä taidot auttavat nuoria menestymään erityisesti jatko-opinoissa ja työelämässä.
Oli tärkeää saada nuorilta itseltään ja heidän kanssansa työskenteleviltä selvitys siitä, millä tasolla tarvittavat
taidot ovat tällä hetkellä ja minkä taitojen kehittämiseen tulee panostaa entistä enemmän. Tutkimusaineiston
analysoinnissa apuna toimi teemoittelu, joka on yksi sisällönanalyysin muoto. Aivoriihityöskentelyllä kerättiin
tietoa ja ideoita kehittämisen tueksi. Aivoriihityöskentely oli sopiva ideointimenetelmä, kun ideointiin osallistui
isompi joukkohenkilöitä ja tavoitteena oli tuottaa mahdollisimman paljon ideoita.
Oppimista tulee tapahtumaan läpi koko elämän ja se vaatii yksilöltä oman osaamisen tunnistamista ja kehittämistä. Tulevaisuuden osaaminen määrittelee taidot, joita tarvitaan elämän eri osa-alueilla. Tutkimuksessa
nousi esille digi-, sosiaaliset- ja monilukutaidot. Näiden lisäksi esille nousivat omatoimisuus, itsensä johtaminen ja ongelmanratkaisukyky. Tutkimuksen perusteella näitä taitoja on tarpeellista tuoda mukaan vahvemmin
Tuva-opintoihin. Aivoriihityöskentelyssä hyödynnettiin tutkimusmateriaalin tuloksia ja ideoitiin Tuva-koulutuksen valinnaisiin opintoihin sisältöä, jossa korostuisivat edellä mainitut taidot. Aivoriihi sopi ideointimenetelmäksi opintojen kehittämiseen, jossa sisällölle ei ole asetettu liian tarkkoja määritelmiä ja rajoja. Ideoinnin
lopputuloksena saatiin ideoitua kuusi toisistaan erilaista kurssia, jotka tulevat tuomaan Vantaan Tuva-koulutukseen monipuolisuutta, antavat nuorille konkreettista tekemistä ja vahvistavat oppimisvalmiuksia sekä monia tulevaisuudessa tarvittavia taitoja. The purpose of this thesis was to research Tuva, a preparatory education for vocational training and general
upper secondary education. Tuva education started in August 2022. Tuva’s goal is to give students sufficient
skills to move on to upper secondary education. During the past year, it has been observed that students
need more diverse and activating content for Tuva training. Tuva consists of two optional courses, and the
aim of this thesis was to create new contents which would teach useful skills for the future. The aim was to
learn in which level the necessary skills are at present and which skills should be emphasized more in develop ing.
First, future competence needs, i.e. skills that young people will need after Tuva training in their studies,
working life and their own everyday life, were examined. In the theoretical framework of the work, the focus
was on competence development and future competencies. In addition, generation Z and their hopes for the
future, as well as how working life will change in the future were studied. The research methods were qualita tive and partly quantitative. This thesis was a case study where data was collected through surveys and group
interviews. The target groups were the young people studying in Tuva, and a selected group of people work ing in upper secondary education and guidance. A semi-structured group interview was conducted for teach ers and supervisors at Tuva. It was important to get information from the young people themselves and those
who are working with them. Thematization, which is one form of content analysis, was used. Brainstorming
was used to gather information and ideas to support development.
As a result, it was detected that lifelong learning blurs the boundaries of schools and workplaces even more.
Lifelong learning requires the individual to identify and develop his or her own competencies. In the future,
the needs of digital and social skills as well as language, reading and writing skills will be important. In addi tion, self-activity, self-management and problem-solving ability will come to the fore. Based on the research
results, it is necessary to include these skills more strongly in Tuva studies. The results were utilized by brain storming and content for the optional studies which would emphasize the above-mentioned skills in Tuva edu cation was devised. Brainstorming was a suitable method to generate as many ideas as possible in a large
group, and the final result consisted of six completely different courses. This will give Vantaa Tuva education
more versatility and young students concrete doing. The students will develop stronger learning abilities and a
lot more other skills needed in the future.
on antaa opiskelijalle riittävät valmiudet siirtyä toisen asteen opintoihin. Kuluneen vuoden aikana on havaittu,
että opiskelijat kaipaavat Tuva-koulutukseen monipuolisempaa ja aktivoivaa sisältöä. Tuvan valinnaisissa
opinnoissa oli ainoastaan kaksi vaihtoehtoa, johon halusimme ideoita uusiin sisältöihin. Tavoitteena oli, että
sisällöissä voitaisiin opettaa nuorille tulevaisuuden kannalta hyödyllisiä taitoja. Tutkimuksessa lähdettiin selvittämään tulevaisuuden osaamistarpeita eli taitoja, joita nuoret tulevat tarvitsemaan Tuvan jälkeen, työelämässä ja omassa arjessaan. Työn teoreettisessa viitekehyksessä paneudutaan osaamisen kehittämiseen ja
tulevaisuuden osaamiseen. Lisäksi tutustutaan Z-sukupolveen ja heidän tulevaisuuden toiveisiinsa, sekä siihen
miten työelämä tulee muuttumaan heidän siirtyessä sinne.
Työn tutkimusote oli laadullinen, jossa oli myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen lähestymistapa
oli tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimusten ja ryhmähaastattelun avulla. Kyselytutkimukset toteutettiin Tuvalla opiskeleville nuorille ja valikoidulle joukolle, jotka työskentelevät toisen asteen opetus- ja ohjaustyössä. Puolistrukturoitu ryhmähaastattelu toteutettiin Tuvalla opettaville ja ohjaaville henkilöille.
Tutkimuksen avulla haettiin vastauksia ja ymmärrystä nuorten tulevaisuuden kiinnostuksen kohteista ja toiveista. Lisäksi selvitettiin mitkä taidot auttavat nuoria menestymään erityisesti jatko-opinoissa ja työelämässä.
Oli tärkeää saada nuorilta itseltään ja heidän kanssansa työskenteleviltä selvitys siitä, millä tasolla tarvittavat
taidot ovat tällä hetkellä ja minkä taitojen kehittämiseen tulee panostaa entistä enemmän. Tutkimusaineiston
analysoinnissa apuna toimi teemoittelu, joka on yksi sisällönanalyysin muoto. Aivoriihityöskentelyllä kerättiin
tietoa ja ideoita kehittämisen tueksi. Aivoriihityöskentely oli sopiva ideointimenetelmä, kun ideointiin osallistui
isompi joukkohenkilöitä ja tavoitteena oli tuottaa mahdollisimman paljon ideoita.
Oppimista tulee tapahtumaan läpi koko elämän ja se vaatii yksilöltä oman osaamisen tunnistamista ja kehittämistä. Tulevaisuuden osaaminen määrittelee taidot, joita tarvitaan elämän eri osa-alueilla. Tutkimuksessa
nousi esille digi-, sosiaaliset- ja monilukutaidot. Näiden lisäksi esille nousivat omatoimisuus, itsensä johtaminen ja ongelmanratkaisukyky. Tutkimuksen perusteella näitä taitoja on tarpeellista tuoda mukaan vahvemmin
Tuva-opintoihin. Aivoriihityöskentelyssä hyödynnettiin tutkimusmateriaalin tuloksia ja ideoitiin Tuva-koulutuksen valinnaisiin opintoihin sisältöä, jossa korostuisivat edellä mainitut taidot. Aivoriihi sopi ideointimenetelmäksi opintojen kehittämiseen, jossa sisällölle ei ole asetettu liian tarkkoja määritelmiä ja rajoja. Ideoinnin
lopputuloksena saatiin ideoitua kuusi toisistaan erilaista kurssia, jotka tulevat tuomaan Vantaan Tuva-koulutukseen monipuolisuutta, antavat nuorille konkreettista tekemistä ja vahvistavat oppimisvalmiuksia sekä monia tulevaisuudessa tarvittavia taitoja.
upper secondary education. Tuva education started in August 2022. Tuva’s goal is to give students sufficient
skills to move on to upper secondary education. During the past year, it has been observed that students
need more diverse and activating content for Tuva training. Tuva consists of two optional courses, and the
aim of this thesis was to create new contents which would teach useful skills for the future. The aim was to
learn in which level the necessary skills are at present and which skills should be emphasized more in develop ing.
First, future competence needs, i.e. skills that young people will need after Tuva training in their studies,
working life and their own everyday life, were examined. In the theoretical framework of the work, the focus
was on competence development and future competencies. In addition, generation Z and their hopes for the
future, as well as how working life will change in the future were studied. The research methods were qualita tive and partly quantitative. This thesis was a case study where data was collected through surveys and group
interviews. The target groups were the young people studying in Tuva, and a selected group of people work ing in upper secondary education and guidance. A semi-structured group interview was conducted for teach ers and supervisors at Tuva. It was important to get information from the young people themselves and those
who are working with them. Thematization, which is one form of content analysis, was used. Brainstorming
was used to gather information and ideas to support development.
As a result, it was detected that lifelong learning blurs the boundaries of schools and workplaces even more.
Lifelong learning requires the individual to identify and develop his or her own competencies. In the future,
the needs of digital and social skills as well as language, reading and writing skills will be important. In addi tion, self-activity, self-management and problem-solving ability will come to the fore. Based on the research
results, it is necessary to include these skills more strongly in Tuva studies. The results were utilized by brain storming and content for the optional studies which would emphasize the above-mentioned skills in Tuva edu cation was devised. Brainstorming was a suitable method to generate as many ideas as possible in a large
group, and the final result consisted of six completely different courses. This will give Vantaa Tuva education
more versatility and young students concrete doing. The students will develop stronger learning abilities and a
lot more other skills needed in the future.