Työelämäyhteistyön palauteprosessin toimivuus : Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n työelämäyhteistyön kehittäminen
Kymäläinen, Fanny (2023)
Kymäläinen, Fanny
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088378
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n työelämäyhteistyön nykytilanne sekä palautekulttuurin ja viestinnän toimivuus. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, miten hyödyllisenä työelämäyhteistyö koetaan, mitä työelämäyhteistyön muotoja toteutetaan eniten ja millä tasolla organisaatioiden välinen viestintä on. Selvityksen perusteella haluttiin luoda kehitysehdotuksia B2B-asiakassuhteen parantamiseksi.
Opinnäytetyön tietopohjassa käsiteltiin yleisesti yhteistyöhön vaikuttavia tekijöitä eli viestintää ja toimivaa palautekulttuuria. Viestinnässä käsiteltiin onnistunutta asiakaskokemusta kuluttajan ja yritysasiakkaan näkökulmasta ja toimivassa palautekulttuurissa positiivisen ja korjaavan palautteen elementtejä.
Opinnäytetyön kohderyhmä muodostui toimeksiantajayrityksen työelämäyhteistyökumppaneista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka avulla kerättiin tietoa työelämäyhteistyökumppaneiden kokemuksista Metropolian kanssa toteutetusta yhteistyöstä. Menetelmänä kvantitatiivisen tutkimuksen toteuttamiseksi käytettiin sähköistä kyselylomaketta.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville nykyisen työelämäyhteistyön tilanne pääpiirteittäin. Lisäksi saatiin nostettua esille työelämäyhteistyön puutteita ja niiden perusteella luotiin kehitysideoita yhteistyön parantamiseksi. Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella työelämäyhteistyötä tehdään laajasti, mutta sen dokumentointi jää usein liian yksilötasolle. Selvityksessä tuli myös ilmi, että kokemukset yhteistyöstä ovat olleet yksilöllisiä ja vaihtelevia, minkä vuoksi kehitysideoissa käsiteltiin muun muassa yhteneväisten toimintatapojen rakentamista.
Opinnäytetyön tietopohjassa käsiteltiin yleisesti yhteistyöhön vaikuttavia tekijöitä eli viestintää ja toimivaa palautekulttuuria. Viestinnässä käsiteltiin onnistunutta asiakaskokemusta kuluttajan ja yritysasiakkaan näkökulmasta ja toimivassa palautekulttuurissa positiivisen ja korjaavan palautteen elementtejä.
Opinnäytetyön kohderyhmä muodostui toimeksiantajayrityksen työelämäyhteistyökumppaneista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka avulla kerättiin tietoa työelämäyhteistyökumppaneiden kokemuksista Metropolian kanssa toteutetusta yhteistyöstä. Menetelmänä kvantitatiivisen tutkimuksen toteuttamiseksi käytettiin sähköistä kyselylomaketta.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville nykyisen työelämäyhteistyön tilanne pääpiirteittäin. Lisäksi saatiin nostettua esille työelämäyhteistyön puutteita ja niiden perusteella luotiin kehitysideoita yhteistyön parantamiseksi. Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella työelämäyhteistyötä tehdään laajasti, mutta sen dokumentointi jää usein liian yksilötasolle. Selvityksessä tuli myös ilmi, että kokemukset yhteistyöstä ovat olleet yksilöllisiä ja vaihtelevia, minkä vuoksi kehitysideoissa käsiteltiin muun muassa yhteneväisten toimintatapojen rakentamista.