Yrittäjyys korkeakouluopiskelijoiden uravaihtoehtona
Lainio, Ronja (2023)
Lainio, Ronja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088389
Tiivistelmä
Tällä tutkimuksella haluttiin selvittää, miten korkeakouluopiskelijat suhtautuvat yrittäjyyteen uravaihtoehtona, minkälaisia yrittäjyysintentioita korkeakouluopiskelijoilla on sekä mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että korkeakouluopiskelijat eivät ole halukkaita ryhtymään yrittäjiksi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Pathways to Business -hanke, joka edistää korkeakoulutettujen työttömien työnhakijoiden yrittäjämyönteisyyttä, yrittäjävalmiuksia sekä oman yrittäjyyspotentiaalin tunnistamista. Hanke toteutetaan Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun yhteistyönä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada vastaukset ennalta määriteltyihin tutkimuskysymyksiin sekä luoda toimeksiantajalle ja muille tahoille mahdollisimman kattava kuva siitä, miten korkeakouluopiskelijat suhtautuvat yrittäjyyteen.
Tietoperusta määrittelee yrittäjyyden sekä yrittäjyysintention käsitteet, sekä käsittelee yrittäjyyden monimuotoisuutta ja yrittäjyysintentioon vaikuttavia taustatekijöitä. Tässä tutkimuksessa hyödynnettiin myös aikaisempaa tehtyä tutkimusta tutkimuskysymysten tukena.
Tutkimuksen toteutus, aineiston analyysi ja tutkimuksen tulokset esiteltiin opinnäytetyössä kattavasti. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluilla, ja haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Pohdinnassa käytiin läpi, miten tutkimuksesta olisi voinut saada kattavamman ja analysoitavasta aineistosta rikkaamman.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mielikuvat ja asenteet vaikuttavat huomattavasti yrittäjyysintentioiden syntyyn. Asenteiden ollessa tiedossa, niihin pystytään vaikuttamaan.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Pathways to Business -hanke, joka edistää korkeakoulutettujen työttömien työnhakijoiden yrittäjämyönteisyyttä, yrittäjävalmiuksia sekä oman yrittäjyyspotentiaalin tunnistamista. Hanke toteutetaan Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun yhteistyönä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada vastaukset ennalta määriteltyihin tutkimuskysymyksiin sekä luoda toimeksiantajalle ja muille tahoille mahdollisimman kattava kuva siitä, miten korkeakouluopiskelijat suhtautuvat yrittäjyyteen.
Tietoperusta määrittelee yrittäjyyden sekä yrittäjyysintention käsitteet, sekä käsittelee yrittäjyyden monimuotoisuutta ja yrittäjyysintentioon vaikuttavia taustatekijöitä. Tässä tutkimuksessa hyödynnettiin myös aikaisempaa tehtyä tutkimusta tutkimuskysymysten tukena.
Tutkimuksen toteutus, aineiston analyysi ja tutkimuksen tulokset esiteltiin opinnäytetyössä kattavasti. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluilla, ja haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Pohdinnassa käytiin läpi, miten tutkimuksesta olisi voinut saada kattavamman ja analysoitavasta aineistosta rikkaamman.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mielikuvat ja asenteet vaikuttavat huomattavasti yrittäjyysintentioiden syntyyn. Asenteiden ollessa tiedossa, niihin pystytään vaikuttamaan.