Miten PR tukee vaikuttajamarkkinointikampanjoita?
Parkkonen, Helmi (2023)
Parkkonen, Helmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088446
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten PR:n keinoin voidaan tukea vaikuttajamarkkinointikampanjoita. Tarkoituksena oli selvittää mitkä tekijät tekevät PR-kampanjasta toimivan, miten PR:n ja vaikuttajamarkkinoinnin yhdistäminen vaikuttaa tuloksiin ja millainen osuus vastuullisuudella on tämän kaltaisessa markkinoinnissa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käytiin läpi, miten markkinointi on muuttunut sosiaalisen median myötä, mitä vaikuttajamarkkinointi on ja miksi yrityksen kannattaa hyödyntää vaikuttaja-PR:ää markkinoinnissaan. Viitekehyksessä selvitettiin eroja perinteisen PR:n ja vaikuttaja-PR:n välillä ja käytiin läpi PR:n ja vaikuttajamarkkinoinnin trendejä vuodelle 2023. Viitekehyksessä käytiin myös läpi vaikuttaja-PR:n erilaisia muotoja, kuten tuotelähetyksiä, reaktiivista PR:ää ja vaikuttajatapahtumia.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä tapaustutkimusta, ja tätä selvitystä varten tehtiin viisi teemahaastattelua. Haastateltavat ovat markkinoinnin ammattilaisia, jotka ovat toimineet PR:n eri osa-alueilla. Haastatteluja varten oli kerätty teemoja, joita käytiin läpi kunkin haastateltavan kanssa. Teemoina olivat PR:n hyödyllisyys, PR:n toimivuuden esimerkit ja vastuullisuus. Haastattelut haluttiin pitää vapaana keskusteluna haastateltavan ja haastattelijan välillä.
Selvityksessä tuli ilmi monia esimerkkejä, joissa vaikuttaja-PR oli tuottanut suurta näkyvyyttä ja myynnin kasvua markkinoitavalle tuotteelle tai palvelulle. Haastateltavat olivat yksimielisiä siitä, että vaikuttaja-PR on kannattavaa ja sitä nimenomaan kannattaa hyödyntää yhdessä maksettujen vaikuttajasisältöjen kanssa. Haastatteluissa tuli ilmi myös visuaalisuuden tärkeys vaikuttajalle suunnatussa PR:ssä, ja tähän liittyi vahvasti vastuullisuus, joka on koko ajan tärkeämpää. Opinnäytetyöstä on apua yrityksille, jotka haluavat saada vaikuttajamarkkinointikampanjoilleen lisänäkyvyyttä ja parempia tuloksia.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käytiin läpi, miten markkinointi on muuttunut sosiaalisen median myötä, mitä vaikuttajamarkkinointi on ja miksi yrityksen kannattaa hyödyntää vaikuttaja-PR:ää markkinoinnissaan. Viitekehyksessä selvitettiin eroja perinteisen PR:n ja vaikuttaja-PR:n välillä ja käytiin läpi PR:n ja vaikuttajamarkkinoinnin trendejä vuodelle 2023. Viitekehyksessä käytiin myös läpi vaikuttaja-PR:n erilaisia muotoja, kuten tuotelähetyksiä, reaktiivista PR:ää ja vaikuttajatapahtumia.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä tapaustutkimusta, ja tätä selvitystä varten tehtiin viisi teemahaastattelua. Haastateltavat ovat markkinoinnin ammattilaisia, jotka ovat toimineet PR:n eri osa-alueilla. Haastatteluja varten oli kerätty teemoja, joita käytiin läpi kunkin haastateltavan kanssa. Teemoina olivat PR:n hyödyllisyys, PR:n toimivuuden esimerkit ja vastuullisuus. Haastattelut haluttiin pitää vapaana keskusteluna haastateltavan ja haastattelijan välillä.
Selvityksessä tuli ilmi monia esimerkkejä, joissa vaikuttaja-PR oli tuottanut suurta näkyvyyttä ja myynnin kasvua markkinoitavalle tuotteelle tai palvelulle. Haastateltavat olivat yksimielisiä siitä, että vaikuttaja-PR on kannattavaa ja sitä nimenomaan kannattaa hyödyntää yhdessä maksettujen vaikuttajasisältöjen kanssa. Haastatteluissa tuli ilmi myös visuaalisuuden tärkeys vaikuttajalle suunnatussa PR:ssä, ja tähän liittyi vahvasti vastuullisuus, joka on koko ajan tärkeämpää. Opinnäytetyöstä on apua yrityksille, jotka haluavat saada vaikuttajamarkkinointikampanjoilleen lisänäkyvyyttä ja parempia tuloksia.