Digi-iltapäivätoiminnan kehittäminen
Kainulainen, Kati (2023)
Kainulainen, Kati
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098691
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö painottuu lasten koulun jälkeiseen iltapäivätoiminnan kehittämiseen ja digitaalisen toimintamallin luomiseen. Toimintamalli luotiin Kuopion Setlementti Puijola ry:n tuottamaan lasten iltapäivätoimintaan. Digitaalisen toimintaympäristön kehittämistyötä tarkastellaan hyvinvointia ja terveyttä edistävästä näkökulmasta. Kehittämistyössä keskeisiä elementtejä ovat osallisuus ja osallistava orientaatio.
Toiminnan kehittäminen ajoittui vuosille 2022-2023. Kehittämistyössä käytettiin menetelmällisinä ratkaisuina aivoriihi-menetelmää ja sen avulla koottua miellekarttaa. Näitä menetelmiä tarkastellaan toimintatutkimuksen kehikon kautta. Muutoksen kohteena oli iltapäivätoimintaa ohjaavien ammattilaisten työympäristön sekä lasten ja perheiden iltapäivätoiminnan kehittäminen digitalisaatio huomioiden. Tähän kehittämisprosessiin liittyi jatkuvan kehittämisen periaatteilla ohjaajien asiantuntijakeskustelut, joiden tarkoituksena oli kehittää ja analysoida saatua palautetta kehittämistyöstä ja tehdä jatkosuunnitelmia kehittämistyölle.
Kehittämistyössä mukana olleiden iltapäivätoiminnan ohjaajien palautteen mukaan digi-iltapäivätoiminta on osallistavaa. Toimintaan ohjautuu lisäksi lapsia ja perheitä, jotka eivät voi osallistua perinteiseen iltapäivätoimintaan. Lapsilta ja huoltajilta saadun palautteen mukaan etänä tapahtuva, osallistava ja osallisuuden mahdollistava toiminta on tärkeää. Tärkeää on lisäksi huomioida toiminnan sisällön suunnittelu, palvelun saavutettavuus, etäyhteyksien toimivuus sekä tieto-taito digimaailmassa toimimisessa.
Digitalisaatio voi olla merkityksellinen uusien toimintojen ja palvelujen kehittämisen näkökulmasta. Perinteisen koulujen tiloissa tapahtuvan lasten iltapäivätoiminnan kaltaisen toiminnan vieminen digitaalisille alustoille mahdollistaa erinomaisesti uusien palvelujen luomisen hyvinvoinnin lisäämisen näkökulmasta. Yhtenä johtopäätöksenä syntyi myös ajatus organisaatiotasolle vietävän etätoiminnan kehittämisestä. Kuopion Setlementti Puijola ry:n eri toimintojen asiakkaat voisivat hyötyä toiminnasta, jossa asiakas kohdataan etäyhteyksin.
Toiminnan kehittäminen ajoittui vuosille 2022-2023. Kehittämistyössä käytettiin menetelmällisinä ratkaisuina aivoriihi-menetelmää ja sen avulla koottua miellekarttaa. Näitä menetelmiä tarkastellaan toimintatutkimuksen kehikon kautta. Muutoksen kohteena oli iltapäivätoimintaa ohjaavien ammattilaisten työympäristön sekä lasten ja perheiden iltapäivätoiminnan kehittäminen digitalisaatio huomioiden. Tähän kehittämisprosessiin liittyi jatkuvan kehittämisen periaatteilla ohjaajien asiantuntijakeskustelut, joiden tarkoituksena oli kehittää ja analysoida saatua palautetta kehittämistyöstä ja tehdä jatkosuunnitelmia kehittämistyölle.
Kehittämistyössä mukana olleiden iltapäivätoiminnan ohjaajien palautteen mukaan digi-iltapäivätoiminta on osallistavaa. Toimintaan ohjautuu lisäksi lapsia ja perheitä, jotka eivät voi osallistua perinteiseen iltapäivätoimintaan. Lapsilta ja huoltajilta saadun palautteen mukaan etänä tapahtuva, osallistava ja osallisuuden mahdollistava toiminta on tärkeää. Tärkeää on lisäksi huomioida toiminnan sisällön suunnittelu, palvelun saavutettavuus, etäyhteyksien toimivuus sekä tieto-taito digimaailmassa toimimisessa.
Digitalisaatio voi olla merkityksellinen uusien toimintojen ja palvelujen kehittämisen näkökulmasta. Perinteisen koulujen tiloissa tapahtuvan lasten iltapäivätoiminnan kaltaisen toiminnan vieminen digitaalisille alustoille mahdollistaa erinomaisesti uusien palvelujen luomisen hyvinvoinnin lisäämisen näkökulmasta. Yhtenä johtopäätöksenä syntyi myös ajatus organisaatiotasolle vietävän etätoiminnan kehittämisestä. Kuopion Setlementti Puijola ry:n eri toimintojen asiakkaat voisivat hyötyä toiminnasta, jossa asiakas kohdataan etäyhteyksin.