Sports Car Center, Nordic Rentin vuokra-autoprosessin kehittäminen
Pennanen, Laura (2023)
Pennanen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098503
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö suoritettiin kehittämistyönä yhdessä Oy Sports Car Center Ab:n kanssa Airportin toimipisteessä kevään 2023 aikana. Insinöörityön tarkoituksena on kehittää Sports Car Center Oy:n vuokra-autotoimintaa sekä luoda prosessista yksinkertaisempi ja selkeämpi.
Tutkimusaineistona on käytetty prosessin parissa työskentelevien työntekijöiden haastatteluja; haastattelumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Prosessin laadun kehityksessä hyödynnettiin asiakaspalautteita, jotka toteutettiin asiakkaille lähetetyllä lyhyellä kyselyllä. Kirjallista tietoa on hyödynnetty ja kerätty aiheeseen kuuluvista internet- ja kirjalähteistä.
Prosessianalyysin kuvauksessa on käytetty SWOT-analyysiä, jotta on saatu kartoitettua prosessin lähtötilanne työntekijä- sekä asiakasnäkökulmasta. Lisäksi on käytetty blueprint-menetelmää havainnollistamaan prosessin kuvausta vaihe vaiheelta. Insinöörityötä varten on tehty myös kustannuslaskelmia, jotta kulut on saatu laskettua.
Insinöörityön lopputuloksena on syntynyt selkeä prosessin kuvaus sekä oikea tapa toimia. Uudistetun prosessin käyttöönotto mahdollistaa tulevaisuudessa yksinkertaisemman ja kustannustehokkaamman tavan toimia. Lisäksi asiakastyytyväisyyden on mahdollista parantua vielä entisestään.
Tutkimusaineistona on käytetty prosessin parissa työskentelevien työntekijöiden haastatteluja; haastattelumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Prosessin laadun kehityksessä hyödynnettiin asiakaspalautteita, jotka toteutettiin asiakkaille lähetetyllä lyhyellä kyselyllä. Kirjallista tietoa on hyödynnetty ja kerätty aiheeseen kuuluvista internet- ja kirjalähteistä.
Prosessianalyysin kuvauksessa on käytetty SWOT-analyysiä, jotta on saatu kartoitettua prosessin lähtötilanne työntekijä- sekä asiakasnäkökulmasta. Lisäksi on käytetty blueprint-menetelmää havainnollistamaan prosessin kuvausta vaihe vaiheelta. Insinöörityötä varten on tehty myös kustannuslaskelmia, jotta kulut on saatu laskettua.
Insinöörityön lopputuloksena on syntynyt selkeä prosessin kuvaus sekä oikea tapa toimia. Uudistetun prosessin käyttöönotto mahdollistaa tulevaisuudessa yksinkertaisemman ja kustannustehokkaamman tavan toimia. Lisäksi asiakastyytyväisyyden on mahdollista parantua vielä entisestään.