Laboratorioajanvarauksen preanalyyttiset poikkeamat ja kehittämistarpeet asiakasohjauksessa
Liljaniemi, Siiri; Niemi, Heidi (2023)
Liljaniemi, Siiri
Niemi, Heidi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098508
Tiivistelmä
Laboratoriotutkimusten lähtökohtana on asiakas ja hänen saamansa laboratoriotulos. Laboratoriotutkimusprosessissa ilmenee joskus poikkeamia, joista suurin osa tapahtuu preanalyttisessa vaiheessa. Laboratorioprosessi jaetaan kolmeen osaan, jotka ovat preanalyttinen, analyyttinen sekä postanalyyttinen vaihe. Preanalyyttiseen vaiheeseen kuuluvat laboratorioprosessista ne asiat, jotka tapahtuvat ennen näytteen analysoimista. Asiakkaan oikea ohjaaminen ja oikeanlaisen ajanvarauksen tekeminen, ovat avainasemassa vähentämään preanalyyttisia poikkeamat laboratorioprosessissa. Poikkeamien tunnistaminen ja esiintuominen kirjaamalla ne poikkeamajärjestelmään, vähentävät poikkeamia ja parantaen laboratoriotutkimusten laatua ja potilasturvallisuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan laboratorioajanvarauksien asiakasohjauksen poikkeamat, sekä kuvata millaisia haasteita ja kehittämistarpeita työntekijät kokevat laboratorioajanvarauksessa.
Opinnäytetyön aineisto koostui toimeksiantajalta saaduista (n=21) vaara- ja läheltä piti-tapahtumasta sekä (n=116) sisäisestä palautteesta. Sisäisissä palautteissa oli myös henkilökunnan kehitysehdotuksia. Lisäksi henkilökunnalle tehtiin kyselyt, jotka olivat suunnattu kahdelle eri ammattiryhmälle. Kyselyihin vastasi yhteensä 67 työntekijää, joista 33 oli asiakaspalvelijaa/-neuvojaa ja 34 laboratoriotyöntekijää.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Sanalliset poikkeama-aineistot ja kyselyiden avovastaukset analysoitiin sisällön analyysillä. Monivalintakysymykset analysoitiin määrällisesti laskemalla frekvenssit.
Tulosten mukaan laboratorioajanvarausten tekeminen oli haasteellista ajanvarausohjeiden hajanaisuuden ja tutkimusnimikkeiden eroavaisuuksien vuoksi. Toimintamallien ja tutkimusnimikkeiden yhdenmukaistaminen, sekä moniammatillisuuden lisääminen vähentäisi laboratorioajanvarauspoikkeamia. Tulosten mukaan poikkeamia ei kirjata järjestelmään riittävästi eikä säännönmukaisesti. Kehittämällä henkilökunnan perehdytystä ja lisäämällä tehtäväkohtaisia koulutuksia, on mahdollista vähentää poikkeamia ja lisätä asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön kehittämisehdotuksena on reaaliaikainen chat-palvelu, jossa laboratorioammattilainen vastaisi ajanvaraajille haastavissa laboratorioajanvaraustilanteessa. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää myös suunniteltaessa perehdytys- ja lisäkoulutusmateriaaleja laboratorioajanvaraajille sekä laboratoriotyöntekijöille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan laboratorioajanvarauksien asiakasohjauksen poikkeamat, sekä kuvata millaisia haasteita ja kehittämistarpeita työntekijät kokevat laboratorioajanvarauksessa.
Opinnäytetyön aineisto koostui toimeksiantajalta saaduista (n=21) vaara- ja läheltä piti-tapahtumasta sekä (n=116) sisäisestä palautteesta. Sisäisissä palautteissa oli myös henkilökunnan kehitysehdotuksia. Lisäksi henkilökunnalle tehtiin kyselyt, jotka olivat suunnattu kahdelle eri ammattiryhmälle. Kyselyihin vastasi yhteensä 67 työntekijää, joista 33 oli asiakaspalvelijaa/-neuvojaa ja 34 laboratoriotyöntekijää.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Sanalliset poikkeama-aineistot ja kyselyiden avovastaukset analysoitiin sisällön analyysillä. Monivalintakysymykset analysoitiin määrällisesti laskemalla frekvenssit.
Tulosten mukaan laboratorioajanvarausten tekeminen oli haasteellista ajanvarausohjeiden hajanaisuuden ja tutkimusnimikkeiden eroavaisuuksien vuoksi. Toimintamallien ja tutkimusnimikkeiden yhdenmukaistaminen, sekä moniammatillisuuden lisääminen vähentäisi laboratorioajanvarauspoikkeamia. Tulosten mukaan poikkeamia ei kirjata järjestelmään riittävästi eikä säännönmukaisesti. Kehittämällä henkilökunnan perehdytystä ja lisäämällä tehtäväkohtaisia koulutuksia, on mahdollista vähentää poikkeamia ja lisätä asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön kehittämisehdotuksena on reaaliaikainen chat-palvelu, jossa laboratorioammattilainen vastaisi ajanvaraajille haastavissa laboratorioajanvaraustilanteessa. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää myös suunniteltaessa perehdytys- ja lisäkoulutusmateriaaleja laboratorioajanvaraajille sekä laboratoriotyöntekijöille.