Produktkalkylering i ett tjänsteföretag : Case Hydrolink Oy Ab
Carlson, Jonathan (2014)
Carlson, Jonathan
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061613010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061613010
Tiivistelmä
Hydrolink Oy Ab startade som ett företag inom fodertrucks- och pistmaskinsbranschen. Pistmaskinsdelen såldes och man fick därför ledig kapacitet för att gå in i en ny bransch. Båtbranschen, och senare snöskoterbranschen, låg nära till hands på grund av ett stort intresse av ägarna och några av de anställda. Vad kunderna erbjuds där är dockning och förvaring av båtar, försäljning av nya och begagnade båtar och snöskotrar samt reservdelar och all tänkbar service av båtar och snöskotrar. Pälsnäringens goda tider gjorde att fodertruckarna sålde bra, men lönsamheten med båt- och snöskoterverksamheten var inte lika självklar. Därför ville man få reda på lönsamheten för det mest svårundersökta kalkylobjektet, nämligen båt- och skoterservice. I teoridelen av detta lärdomsprov börjar jag med att redogöra för ekonomistyrningens grundbegrepp och fortsätter sedan med att ta upp de vanligaste kalkylmetoderna inom produktkalkylering ur ett allmänt perspektiv. I teoridelens sista del tar jag upp specialregler som gäller produktkalkylering I tjänsteföretag. I empirin räknar jag ut den totala timkostnaden för båt- och
skoterservice, vilket jag gör med hjälp av en divisionskalkyl. Innan jag kan göra det identifieras kostnader som ska ingå i produktkalkylen. Resultatet analyseras och olika lösningar för bättre lönsamhet diskuteras. Som grund för mina uträkningar har bokslutet för föregående räkenskapsperiod använts, och för att identifiera kostnader som rör mitt kalkylobjekt har jag använt olika uträkningar och uppskattningar. Resultatet av divisionskalkylen visar att företaget går på vinst för varje såld timme service, men man uppnår just nu inte ägarnas vinstkrav på 10 procent. Som lösning till en ökad lönsamhet borde man satsa på ökad debiteringsgrad bland servicearbetarna med hjälp av någon effektiveringsåtgärd. Hydrolink Oy Ab started out as a company in the food truck and snow groomer business. The snow groomer part of the company was sold and therefore they had free capacity to enter a new business. The boat business, and later snow mobile business, was a natural option because of a great interest from the owners and a few of the employees. The company offer their customers lifting, launching and storage of boats, resale of new and used boats and snow mobiles, as well as spare parts and all kinds of repairs and maintenance of boats and snow mobiles. The sales of the food trucks has been doing great due to a flourishing business but the profitability of the boat- and snow mobile business had not been as self-evident. Therefore the owners wanted to know more about the profitability of the boat and snow mobile services. In the theoretic part of this final thesis I start with theory about some fundamental terms of management accounting and then continue talking about the most important methods of product calculation. The last part of the theory deals with special rules for product calculation in the service sector. In the empirical part of this final thesis I will use the average cost calculation method to find out the cost of one hour boat and snow mobile service. Before this can be done I have to identify costs that will be a part of this calculation. The result will be analyzed and different solutions for an increased profitability discussed. The annual accounts for last count period has been used as a base for my calculation and different calculations, as well as a few estimates has been used for identification of costs that has been included in my average cost calculation. The result of the average cost calculation shows that the company profits from every sold hour of service, but the desired 10 percent profit is not fulfilled at the moment. As a solution for increased profitability I suggest that the company focuses on raising the chargeability through some streamlining measures.
skoterservice, vilket jag gör med hjälp av en divisionskalkyl. Innan jag kan göra det identifieras kostnader som ska ingå i produktkalkylen. Resultatet analyseras och olika lösningar för bättre lönsamhet diskuteras. Som grund för mina uträkningar har bokslutet för föregående räkenskapsperiod använts, och för att identifiera kostnader som rör mitt kalkylobjekt har jag använt olika uträkningar och uppskattningar. Resultatet av divisionskalkylen visar att företaget går på vinst för varje såld timme service, men man uppnår just nu inte ägarnas vinstkrav på 10 procent. Som lösning till en ökad lönsamhet borde man satsa på ökad debiteringsgrad bland servicearbetarna med hjälp av någon effektiveringsåtgärd.