Savonian avoimen ammattikorkeakoulun toiminnan kehittäminen opiskelijapalautteen avulla
Taskinen, Mira (2014)
Taskinen, Mira
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713030
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja Savonian Avoimen ammattikorkeakoulun (myöhemmin Savonian Avoin AMK) toiminnan kehittämiseksi. Savonian Avoimessa AMK:ssa opiskelee vuosittain noin 350 opiskelijaa ja opintopisteitä kertyy vuositasolla noin 3500. Paineita toiminnan kehittämiselle asettavat muun muassa ammattikorkeakoulujen uusi rahoitusmalli sekä Savonian rakenteelliset muutokset: uusi johtamisjärjestelmä ja palvelurakennemalli.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää Savonian Avoimen AMK:n toiminnasta ongelmakohtia sekä hyviä asioita,joita kehittämällä ja jalostamalla Savonian Avoimen AMK:n toiminnasta saataisiin tuottavampaa, mutta myös opiskelijaystävällisempää. Lisäksi opinnäytetyö auttaa ymmärtämään millaista opiskelu Avoimessa AMK:n on ja miten Savonian Avoimen AMK:n opiskelijat käyttäjät erilaisia ohjaus- ja tietoverkkopalveluita. Opinnäytetyön kyselyn vastaajia tutkimalla saadaan myös eräänlainen Savonian Avoimen AMK:n opiskelijan profiili.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely sisälsi myös laadullisia piirteitä. Kysely jaettiin neljään eri aihealueeseen Savonian Avoimen AMK:n yhteyshenkilöiltä saatujen kommenttien ja aikaisemmista kyselyistä tehtyjen havainnointien perusteella. Aihealueet olivat: 1) koulutukseen hakeutuminen ja hakeminen, 2) palvelut ja ohjaus opintojen aikana, 3) opiskelujen sujuminen ja 4) Savonian Avoimen AMK:n toiminnan kehittäminen. Jokaisen aihealueen lopussa oli tilaa vapaalle kommentille.
Kyselyn tulokset analysoitiin Webropolin perusraporttien avulla vastausvaihtoehtojen prosenttiosuuksia vertaamalla. Eri vastaajaryhmien välisiä eroja tutkittiin ristiintaulukoinnin avulla. Tähän opinnäytetyöhön on raportoitu kyselyn tulokset pääpiirteittäin, sekä eroja eri ikäryhmien tai sukupuolten välisissä vastauksissa. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Savonian Avoimen AMK:n toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää Savonian Avoimen AMK:n toiminnasta ongelmakohtia sekä hyviä asioita,joita kehittämällä ja jalostamalla Savonian Avoimen AMK:n toiminnasta saataisiin tuottavampaa, mutta myös opiskelijaystävällisempää. Lisäksi opinnäytetyö auttaa ymmärtämään millaista opiskelu Avoimessa AMK:n on ja miten Savonian Avoimen AMK:n opiskelijat käyttäjät erilaisia ohjaus- ja tietoverkkopalveluita. Opinnäytetyön kyselyn vastaajia tutkimalla saadaan myös eräänlainen Savonian Avoimen AMK:n opiskelijan profiili.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely sisälsi myös laadullisia piirteitä. Kysely jaettiin neljään eri aihealueeseen Savonian Avoimen AMK:n yhteyshenkilöiltä saatujen kommenttien ja aikaisemmista kyselyistä tehtyjen havainnointien perusteella. Aihealueet olivat: 1) koulutukseen hakeutuminen ja hakeminen, 2) palvelut ja ohjaus opintojen aikana, 3) opiskelujen sujuminen ja 4) Savonian Avoimen AMK:n toiminnan kehittäminen. Jokaisen aihealueen lopussa oli tilaa vapaalle kommentille.
Kyselyn tulokset analysoitiin Webropolin perusraporttien avulla vastausvaihtoehtojen prosenttiosuuksia vertaamalla. Eri vastaajaryhmien välisiä eroja tutkittiin ristiintaulukoinnin avulla. Tähän opinnäytetyöhön on raportoitu kyselyn tulokset pääpiirteittäin, sekä eroja eri ikäryhmien tai sukupuolten välisissä vastauksissa. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Savonian Avoimen AMK:n toiminnan kehittämisessä.