Oppimateriaali TietoEvry Lifecare-laboratoriotietojärjestelmän käyttöön
Kortetjärvi, Noora (2023)
Kortetjärvi, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108976
Tiivistelmä
Tausta: Oulun ammattikorkeakoululla on koulutuskäytössä TietoEvryn Lifecare-potilastietojärjestelmä. TietoEvry on pohjoismainen ohjelmisto- ja palveluyritys. TietoEvryn Lifecare-tuoteperheen Laboratorio-sovellus on laboratoriotietojärjestelmä, joka on tarkoitettu kliinisten laboratorioiden käyttöön potilasnäytteiden tutkimiseen. TietoEvryn Laboratorio-sovelluksen toimintoja ovat näytteenottotoiminta, tutkimusten vastaaminen ja kyseisiä toimintoja tukevat tehtävät. Laboratoriotietojärjestelmä on käytössä kliinisen laboratorioprosessin eri vaiheissa preanalytiikasta postanalytiikkaan. Lifecare Laboratorio -sovellusta ei ole vielä käyttöönotettu bioanalytiikan koulutusohjelmassa.
Tarkoitus ja tavoite: Tarkoituksena oli tehdä oppimateriaalina tuotos, jota voidaan käyttää laboratoriotietojärjestelmän käytön harjoituksissa ja simulaatiossa. Tavoitteena oli vastata oppilaitoksen tarpeeseen liittää laboratoriotietojärjestelmä mukaan bioanalytiikan tutkinto-ohjelman opintoihin.
Toteutus ja tuotos: Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisälsi toiminnallisen osuuden, opinnäytetyöprosessin dokumentoinnin ja arvioinnin. Toiminnallisena osuutena, tuotteena, oli Oulun ammattikorkeakoululle tehty oppimateriaali TietoEvryn Lifecare-potilastietojärjestelmän Laboratorio-sovelluksen käyttöön. Tuotos sisältää kuvalliset ohjeet ja harjoituksia Laboratorio-sovelluksen käyttöön erityisesti preanalyyttiseen vaiheeseen kohdennettuna. Oppilaitoksen bioanalyytikko-opiskelijat voivat hyödyntää oppimateriaalia laboratoriotietojärjestelmän käyttöön tutustuessa ja sen käytön harjoituksissa, jotka voidaan toteuttaa itsenäisesti tai simulaationa. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmä (HIS), laboratoriotietojärjestelmä (LIS) ja simulaatio. Tietoperusta pohjautui myös kuvaukseen tietojärjestelmästä, HL7:stä, yleisimmistä laboratoriotutkimuksista ja laboratoriotutkimuspaketeista. Tietoperustaa käytettiin oppimateriaalin harjoitusten suunnittelussa.
Johtopäätökset ja kehittämisehdotukset: Tietojärjestelmään liittyvää materiaalia ei ole ollut käytössä Oulun ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoilla. Tämän opinnäytetyön hyödyntäminen opetuksessa vaatii laboratoriotietojärjestelmän sisällyttämisen bioanalytiikan tutkinto-ohjelman opintoihin. Tietojärjestelmään tutustumisesta ja sen käytön harjoittelusta hyötyvät bioanalyytikko-opiskelijat, työharjoittelupaikat ja työpaikat, koska se parantaa opiskelijan työharjoittelu- ja työvalmiuksia. Tietojärjestelmän käytön harjoittelu on perusteltua, koska preanalyyttisen vaiheen virheitä voidaan vähentää koulutuksella ja teknologian avulla - tämä parantaa potilasturvallisuutta ja terveydenhuollon tuloksia. Laboratoriotietojärjestelmän käytön sisällyttäminen opintoihin vaatii kuitenkin vielä toimia, kuten käyttöönottoprojektin tai täsmällisemmät suunnitelmat opetuksen toteuttamiseen ja harjoituksen tai simulaation järjestämiseen. Background: Oulu University of Applied Sciences has TietoEvry's Lifecare patient information system in educational use. TietoEvry is a Nordic software and service company. The Laboratory application of TietoEvry's Lifecare product family is a laboratory information system intended for clinical laboratories to examine patient samples. The functions of TietoEvry's Laboratory application include sampling, answering of laboratory tests and tasks that support those functions. The laboratory information system is used in different phases of the clinical laboratory process, from pre-analytics to post-analytics. The Lifecare Laboratory application has not yet been implemented in the Biomedical Laboratory Scientists training program.
Purpose and goal: The purpose was to produce an output as learning material that can be utilized in the exercises and simulations of using the laboratory information system. The goal was to respond to the educational institution's need to include a laboratory information system in the studies of the Biomedical Laboratory Science degree program.
Implementation and output: The thesis was implemented as a functional thesis, which included the functional part, documentation and evaluation of the thesis process. The functional part, the product, was the learning material made for the Oulu University of Applied Sciences for the use of the Laboratory application of TietoEvry's Lifecare patient information system. The output includes pictorial instructions and exercises for using the Laboratory application, especially targeted at the pre-analytical phase. The institute's students can utilize the learning material when familiarizing themselves with the use of the laboratory information system through exercises, which can be carried out independently or with simulations. The central concepts of the thesis were social and healthcare information system (HIS), laboratory information system (LIS) and simulation. The theoretical background was also based on a description of the information system, HL7, the most common laboratory tests and laboratory test packages. This knowledge was used in planning the exercises of the learning material.
Conclusions and suggestions for further development: Biomedical Laboratory Scientists students at Oulu University of Applied Sciences have not yet used material related to the information system. The utilization of this thesis requires the inclusion of a laboratory information system in the studies of the Degree Program in Biomedical Laboratory Science. Students, internships, and workplaces will benefit from getting to know the information system and practicing its use, because it will improve the student's internship and work skills. Practicing the use of the information system is justified because errors in the pre-analytical phase can be reduced with training and technology - this improves patient safety and healthcare outcomes. However, the inclusion of the use of the laboratory information system in the studies still requires actions, such as an implementation project or more specific plans for implementing the teaching and organizing exercises and simulations.
Tarkoitus ja tavoite: Tarkoituksena oli tehdä oppimateriaalina tuotos, jota voidaan käyttää laboratoriotietojärjestelmän käytön harjoituksissa ja simulaatiossa. Tavoitteena oli vastata oppilaitoksen tarpeeseen liittää laboratoriotietojärjestelmä mukaan bioanalytiikan tutkinto-ohjelman opintoihin.
Toteutus ja tuotos: Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisälsi toiminnallisen osuuden, opinnäytetyöprosessin dokumentoinnin ja arvioinnin. Toiminnallisena osuutena, tuotteena, oli Oulun ammattikorkeakoululle tehty oppimateriaali TietoEvryn Lifecare-potilastietojärjestelmän Laboratorio-sovelluksen käyttöön. Tuotos sisältää kuvalliset ohjeet ja harjoituksia Laboratorio-sovelluksen käyttöön erityisesti preanalyyttiseen vaiheeseen kohdennettuna. Oppilaitoksen bioanalyytikko-opiskelijat voivat hyödyntää oppimateriaalia laboratoriotietojärjestelmän käyttöön tutustuessa ja sen käytön harjoituksissa, jotka voidaan toteuttaa itsenäisesti tai simulaationa. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmä (HIS), laboratoriotietojärjestelmä (LIS) ja simulaatio. Tietoperusta pohjautui myös kuvaukseen tietojärjestelmästä, HL7:stä, yleisimmistä laboratoriotutkimuksista ja laboratoriotutkimuspaketeista. Tietoperustaa käytettiin oppimateriaalin harjoitusten suunnittelussa.
Johtopäätökset ja kehittämisehdotukset: Tietojärjestelmään liittyvää materiaalia ei ole ollut käytössä Oulun ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoilla. Tämän opinnäytetyön hyödyntäminen opetuksessa vaatii laboratoriotietojärjestelmän sisällyttämisen bioanalytiikan tutkinto-ohjelman opintoihin. Tietojärjestelmään tutustumisesta ja sen käytön harjoittelusta hyötyvät bioanalyytikko-opiskelijat, työharjoittelupaikat ja työpaikat, koska se parantaa opiskelijan työharjoittelu- ja työvalmiuksia. Tietojärjestelmän käytön harjoittelu on perusteltua, koska preanalyyttisen vaiheen virheitä voidaan vähentää koulutuksella ja teknologian avulla - tämä parantaa potilasturvallisuutta ja terveydenhuollon tuloksia. Laboratoriotietojärjestelmän käytön sisällyttäminen opintoihin vaatii kuitenkin vielä toimia, kuten käyttöönottoprojektin tai täsmällisemmät suunnitelmat opetuksen toteuttamiseen ja harjoituksen tai simulaation järjestämiseen.
Purpose and goal: The purpose was to produce an output as learning material that can be utilized in the exercises and simulations of using the laboratory information system. The goal was to respond to the educational institution's need to include a laboratory information system in the studies of the Biomedical Laboratory Science degree program.
Implementation and output: The thesis was implemented as a functional thesis, which included the functional part, documentation and evaluation of the thesis process. The functional part, the product, was the learning material made for the Oulu University of Applied Sciences for the use of the Laboratory application of TietoEvry's Lifecare patient information system. The output includes pictorial instructions and exercises for using the Laboratory application, especially targeted at the pre-analytical phase. The institute's students can utilize the learning material when familiarizing themselves with the use of the laboratory information system through exercises, which can be carried out independently or with simulations. The central concepts of the thesis were social and healthcare information system (HIS), laboratory information system (LIS) and simulation. The theoretical background was also based on a description of the information system, HL7, the most common laboratory tests and laboratory test packages. This knowledge was used in planning the exercises of the learning material.
Conclusions and suggestions for further development: Biomedical Laboratory Scientists students at Oulu University of Applied Sciences have not yet used material related to the information system. The utilization of this thesis requires the inclusion of a laboratory information system in the studies of the Degree Program in Biomedical Laboratory Science. Students, internships, and workplaces will benefit from getting to know the information system and practicing its use, because it will improve the student's internship and work skills. Practicing the use of the information system is justified because errors in the pre-analytical phase can be reduced with training and technology - this improves patient safety and healthcare outcomes. However, the inclusion of the use of the laboratory information system in the studies still requires actions, such as an implementation project or more specific plans for implementing the teaching and organizing exercises and simulations.