Soitonopetuksen ohjelmiston kulttuuritietoinen monimuotoistaminen : kirjallisuuskatsaus kriittisen pedagogiikan ja monikulttuurisen musiikinopetuksen julkaisuihin
Pääkkönen, Valtteri (2023)
Pääkkönen, Valtteri
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108916
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii viitoittamaan lukijalleen yhden mahdollisen, teoria- ja tutkimuskirjallisuuteen pohjaavan lähestymistavan soitonopetuksen ohjelmiston kulttuuritietoiseen laajentamiseen. Työtapana opinnäytetyössä on kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyön tavoite on kannustaa musiikkipedagogeja ja musiikkipedagogeiksi opiskelevia oman opetustoimintansa kriittiseen reflektioon, työn rajauksen takia nimenomaan soitonopetuksen ohjelmistoon painottuen.
Keskeisiä opinnäytetyössä käsiteltäviä tutkimussuuntia ovat kriittinen pedagogiikka, antirasistinen tutkimus ja aktivismi, monikulttuurinen musiikinopetus ja musiikinpedagogiikan filosofia. Pyrin valitsemiani tutkimuksia ja lähteitä esittelemällä viitoittamaan yhden mahdollisen polun, jota pitkin musiikkipedagogin on mahdollista lähteä kriittisesti tarkastelemaan omaa pedagogiikkaansa ja kehittämään sitä kulttuuritietoisempaan suuntaan. Työn käytännön tason huomio keskittyy ennen kaikkea soitonopetuksen ohjelmiston monimuotoistamiseen: siihen, miten instrumenttiopetuksessa olisi mahdollista esitellä oppilaillemme laajempaa musiikkien kirjoja kestävällä tavalla.
Opinnäytetyön merkitys työelämälle on se, että se pyrkii tarjoamaan suomenkielisen koonnin erilaisista hajanaisista tutkimussuunnista, joiden hahmottaminen on olennaista kulttuuritietoisen soitonopetuksen toteutumiselle. Tämä opinnäytetyö ei kykene tarjoamaan tyhjentävää katsausta kaikkeen aiheesta julkaistuun tutkimustietoon, eikä se kykene tarjoamaan tyhjentäviä, aukottomia vastauksia. Sen on kuitenkin mahdollista toimia ammattitaitonsa syventämisestä kiinnostuneen soitonopettajan ensiaskeleena kohti tutkimustietoon perustuvaa, kriittistä soitonopetusta.
Keskeisiä opinnäytetyössä käsiteltäviä tutkimussuuntia ovat kriittinen pedagogiikka, antirasistinen tutkimus ja aktivismi, monikulttuurinen musiikinopetus ja musiikinpedagogiikan filosofia. Pyrin valitsemiani tutkimuksia ja lähteitä esittelemällä viitoittamaan yhden mahdollisen polun, jota pitkin musiikkipedagogin on mahdollista lähteä kriittisesti tarkastelemaan omaa pedagogiikkaansa ja kehittämään sitä kulttuuritietoisempaan suuntaan. Työn käytännön tason huomio keskittyy ennen kaikkea soitonopetuksen ohjelmiston monimuotoistamiseen: siihen, miten instrumenttiopetuksessa olisi mahdollista esitellä oppilaillemme laajempaa musiikkien kirjoja kestävällä tavalla.
Opinnäytetyön merkitys työelämälle on se, että se pyrkii tarjoamaan suomenkielisen koonnin erilaisista hajanaisista tutkimussuunnista, joiden hahmottaminen on olennaista kulttuuritietoisen soitonopetuksen toteutumiselle. Tämä opinnäytetyö ei kykene tarjoamaan tyhjentävää katsausta kaikkeen aiheesta julkaistuun tutkimustietoon, eikä se kykene tarjoamaan tyhjentäviä, aukottomia vastauksia. Sen on kuitenkin mahdollista toimia ammattitaitonsa syventämisestä kiinnostuneen soitonopettajan ensiaskeleena kohti tutkimustietoon perustuvaa, kriittistä soitonopetusta.